Speldesigner. Martin Elricsson gillar interaktivt innehåll.

Fler vill se transmedial tv

Tv-serien The Spiral sänds som bäst i åtta länder. Parallellt pågår ett socialt online-spel som gör berättelsen interaktiv. Svenska speldesignern Martin Elricsson som lagt upp hur spelet och tv-serien fungerar ihop intygar att tittare vill korsa allt fler mediegränser.

Tv-serien hade premiär för ungefär två veckor sedan. Hur har spelet kommit i gång?
– Spelet har nått ut bättre än någon annan transmedial satsning jag känner till i Europa. I dagsläget har vi mellan 12 000 och 13 000 personer som spelar och skapar egen konst på webbsidan. De siffrorna är extremt höga om man tittar på sammanhanget i stort. För några år sedan deltog jag i utvecklingen av Sanningen om Marika, en likande medieproduktion för Svt som fick ett betydligt mer tveksamt mottagande.

Ökar intresset för transmediala berättelser?
– Åtminstone börjar det finnas en större förståelse för dem. Redan nu flyter vi över olika mediegränser i vårt vanliga liv, till exempel genom att läsa rykten om skådisar till en tv-serie vi följer.

Beskriv spelet helt kort?
– Sex tavlor är stulna, du kan hjälpa till att hitta dem. Vägen in för att förstå upplägget är att besöka hemsidan och antingen lära känna nätgemenskapen bakom konstkuppen eller spela små enkla spel. Parallellt följer tv-serien nätspelet så att de spelare som slutligen hittar tavlorna på webben blir de som i serien returnerar dem i slutet av september.

Ser ni några regionala skillnader?
– Medan kanaler som Arte i Tyskland och Frankrike tenderar ta helheten på stort allvar – i pressen där har man till och med låtsats att fiktionen är allvar, spelet har skapat nyhetsrubriker – har Norden och speciellt Sverige antagit en mer reflekterande position. Här funderar man hellre kring vad transmedia är och om detta är det nya sättet att konsumera tv. Fokus ligger också mer på hur verklighet och fiktion går in i varandra. Tydligt är att medan till exempel lilla kanal 3 i Danmark har rätt få tittare finns seriens största publik i Norge, Sverige och Belgien. Dessa utgör upp till runt 60 procent av seriens tittare, vilket även syns på webben.

Hur tror du att framtiden ser ut för interaktiv tv?
– Jag tror experimenten kring olika format och genren fortsätter. Extra spännande är vad som håller på att hända inom dokudramagenren där det blir allt lättare för deltagarskapat material att användas som underhållning. Också inom dokumentärvärlden ser man en stark trend just kring möjligheten att länka berättandet till riktiga människor.

The Spiral visas måndagar klockan 21 i Yle Fem fram till den 28 september då det slutliga live-eventet går av stapeln framför Europaparlamentet i Bryssel samt i Finland vid Didrichsens konstmuseum klockan 21. Läs mer om spelet här.