Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Svenskfinland
    • Världen
    • Ekonomi
    • Politik
    • Brott & Olyckor

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Matilda Jammeh, Annika Sandberg, Simon Perret och Julius Indola är vana medieanvändare. Enligt dem är reklam irriterande men det är helt okej så länge det går att klicka bort annonserna. Foto: Niklas Tallqvist
    Bild
    /

    Ungdomar uppskattar tydlig reklam

    Amanda Mannstrom
    Publicerad: 01.02.2016 20.26 • Uppdaterad: 01.02.2016 20.36

    Ämnesord

    • ungdomar
    • reklam
    • utbildning
    • medier

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.

    Åttorna i Åshöjdens skola i Helsingfors har bra koll på medierna. Det är dels tack vare mediefostran som ingår i modersmålsundervisningen, men dels också för att de använder sig av ett stort antal plattformar dagligen.

    Enligt modersmålslärare Crista Åberg är medier en naturlig del av vardagen och det måste återspeglas i undervisningen. I sin undervisning fokuserar hon bland annat på källkritik och ansvar.

    Måste vara kritiska

    Internet är den primära nyhetskällan för Matida Jammeh, 15, och Simon Perret, 14. De hittar artiklar genom att googla, eller när en kompis lagt upp en länk på Facebook.

    Jammeh och Perret vet att det gäller att vara kritisk. Enligt dem är det viktigt att se skillnad på fakta, åsikter och reklam.

    – I reklamer och på bloggar visas bara de bästa sidorna av en produkt. Dessutom är texterna kortare och det kan finnas information om pris eller var man ska köpa produkten, säger Perret.

    – Om en youtubare bara använder produkter av ett visst märke kan det vara frågan om reklam, säger Annika Sandberg, 14.

    – Det kan också hända att de väver in tips om en produkt i en diskussion. Men oftast märks det ganska tydligt, fortsätter Jammeh.

    Svårt att se skillnad

    Vilma Luoma-aho, professor i organisationskommunikation på universitetet i Jyväskylä, säger att den största skillnaden mellan journalistik och reklam är avsändarens intention.

    – Vad vill avsändaren att jag ska göra med den här informationen? Om poängen är att du ska köpa en produkt är det reklam, säger hon.

    Reklam är alltid köpt uppmärksamhet. Det problematiska är om det inte tydligt syns att det är frågan om just reklam.

    På en del plattformar utgår vi från att vi bara får medieinnehåll och om det dyker upp reklam blir vi förvirrade. I värsta fall upplever vi att vi blivit lurade. Enligt Luoma-aho är transparensen det allra viktigaste.

    Åttorna i Åshöjdens högstadieskola är av samma åsikt.

    – En gång gillade jag en reklam i mitt Instagramflöde av misstag, säger Annika Sandberg.

    För det mesta motsvarar reklamerna det egna intresseområdet. Julius Indola följer med spelbranschen och reklamerna i hans flöde handlar ofta om just spel. Men ibland riktas reklamerna lite snett och då kan det bli komiskt.

    – Typ en reklam om fertilitetstest är ju inte så aktuellt, fnissar de.

    Nödvändig inkomst

    Enligt Luoma-aho finns det också bra sidor med den nya typens reklam. För det första är det lönsamt för medieföretagen att samarbeta med annonsörerna, men Luoma-aho ser positiva sidor också ur mottagarens synvinkel.

    Enligt henne är det inte automatiskt en dålig sak att något företag finansierar en medieprodukt så länge det syns tydligt i slutprodukten.

    – Skomärket Palladium gjorde en dokumentärfilm där Pharrell Williams träffar Tokyo Rising. Jag ser inget problem med sådana projekt så länge det är tydligt att produkten är sponsorerad, säger hon.

    Enligt Luoma-aho borde vi vara mera oroade över produktplacering. Till exempel bloggare har otroligt stor makt över konsumenterna med det finns inga tydliga riktlinjer för hur deras synlighet får användas i marknadsföringssyfte.

    – I USA finns det bloggare i tonårsåldern som får produkter att sälja slut på nolltid, säger hon.

    Det har mycket att göra med ungas behov av att vara en del av gruppen.

    – Också på Facebook förekommer marknadsföring som bygger på att annonsören säger att dina kompisar redan gillar deras produkt, säger hon.

    Utrymme för mer undervisning

    Enligt Luoma-aho är undervisningen i Finland bra, men det finns utrymme för utveckling.

    – Det är viktigt att komma ihåg att också seriösa nyheter har valts ut av någon och att de är vinklade. All rapportering är opinionsbildande. Man kan säga att transparensen är viktigare än objektivitet, säger hon.

    Crista Åberg vill lära sina elever att inte lita blint på medierna, också de etablerade kanalerna kan ha fel. Men enligt Åberg är ungdomarnas kunskap enormt bred. På vissa områden är de rentav mera insatta än lärarna.

    – Jag fick nyligen lära mig att det där med hashtaggar inte är så populärt längre, säger hon.

    Läs också

    1.2.2016Bara en procent av unga tror på MV-tidningen1.2.2016Genomskinlig journalistik
    Amanda Mannstrom
    Ta kontakt Flera artiklar av Amanda Mannstrom

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet