Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Susanna Ilmoni
    Kolumn
    Susanna Ilmoni
    Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå...

    Genomskinlig journalistik

    Publicerad: 01.02.2016 20.31

    Ämnesord

    • Mediefostran
    • medier
    • ungdomar

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.

    En rätt hyllande text, som ett ­medietränat öga genast förstod att misstänka för något annat än renodlad journalistik. Det visade sig att ­kodningen av artikeln hade gått snett så att ordet annons hade trillat bort, liksom övriga ­layoutmässiga ­attribut som genast hade signalerat att detta var en beställd och ­betald text och alltså något annat än en ­nyhetsartikel.

    Det var riktig tabbe från vår sida, för den viktigaste valutan för ett medieföretag – betydligt tyngre vägande än alla klirrande annonspengar – är trovärdigheten.

    Läsaren ska kunna förstå skillnaden mellan reklam och journalistik, och kunna lita på att ett kommersiellt budskap inte blandas ihop med eller tas för en redaktionell text. Trovärdighet och transparens är två av journalistikens starkaste ben.

    Våra medievanor förändras i rasande takt, och allra snabbast går det bland unga. De har sitt liv och umgänge i mobilen och är uppkopplade dygnet runt: ­surfar, lyssnar på musik, ser på film och kommunicerar med kompisar och världen via Whatsapp, Instagram, Vine, Snapchat, Kik, Twitter, Tumblr, Youtube. (­Facebook är föräldrars samt mor- och farföräldrars kanal.)

    Det mesta ska vara gratis, allt ska gå att pausa en stund och framför allt ska man kunna vara delaktig från början.

    Tonåringar av i dag är på i hög grad mer medvetna, informerade och globaliserade än tonåringar för säg tjugo år sedan, men tonåringar av i dag ser också på medier med andra ögon än de äldre generationerna.

    De unga delar inte in medier i traditionella kategorier som “underhållning" eller “information" utan för dem är “värdefullt" eller “meningsfullt" viktigare kategorier. Skiljelinjen mellan reklam och journalistik uppfattas inte heller som kategorisk utan man tar helt enkelt del av det man är intresserad av.

    När reklamen kopplas till de ungas intressen övergår den från att vara reklam till att bli relevant information, oberoende av om den levereras av en bloggare eller ett multinationellt företag.

    För mediehusen kunde lärdomen vara att vi måste hitta den ungas intressen, engagemang och passion och bjuda in hen. För KSF Medias del är det första steget att från och med onsdag lyfta bort betalväggen från våra sajter hbl.fi, vastranyland.fi och ostnyland. fi och säga välkommen in fast månadspengen är slut. Vi kommer inte tumma på trovärdigheten och transparensen trots det.

    Läs också

    1.2.2016Ungdomar uppskattar tydlig reklam1.2.2016Bara en procent av unga tror på MV-tidningen
    Susanna Ilmoni
    Ta kontakt Flera artiklar av Susanna Ilmoni

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet