Musikrecension: Strax final i Sibelius-sångtävlingen
Sex sångare – Erica Back, Tuuri Dede, Sanna Matinniemi, Aarne Pelkonen, Hanna Rantala och Artur Rozek – klarade sig sent på fredagen till finalen i Jean Sibelius-sångtävlingen. Jan Granberg analyserar sångarnas insatser hittills.
Järvenpäähuset i Träskända 20-23.4.
Tjugosex sångare har denna vecka tävlat i Jean Sibelius-sångtävlingen i Träskända som är öppen för sångare från Östersjöområdet. Tjugo av deltagarna är finländare och av de sex utlänningarna har tre studerat vid Sibelius-Akademin. Tävlingen har dessvärre inte lyckats locka så många utländska deltagare.
Efter att ha hört hela första omgången och halva semifinalen var det lätt att konstatera att nivån är god men med en viss variation. Maximiåldern är 35 år. Därför finns det färdiga sångare som redan gör karriär och vissa som ännu har olösta vokala problem. Alla är glädjande medvetna om hur viktigt uttrycket är, att förmedla någonting med sin sång.
Då det gäller att sjunga Sibelius på svenska har finländarna med skolsvenska bakom sig ett övertag. I princip förstår de vad de säger i motsats till sångare från andra språkområden som får ty sig till tolkningsimitation. Ändå uttalade ca hälften av sångarna ganska illa, men några också utmärkt. Det gäller att satsa på uttalet med någon lämplig lärare och inte förlita sig på sina öron och YouTube.
Den celebra juryn valde 13 sångare till semifinalen och det finns ingen orsak av klaga på deras val, som givetvis är ett medeltal, inte någon enskild persons åsikt. Det ser också ut som om de framförallt satsat på innehåll och uttryck i motsats till enbart vokala resurser.
Bland de sångare som klarade sig till final och som förgyllt lyssnandet under de gångna dagarna finns Hanna Rantala som har flera roller på Nationaloperan bakom sig. Hennes frasering är övertygande, hennes finlandsvenska nästan felfri i Säv, säv susa och hon presterar stor glans i höjden. Vad mera vill man ha – lite mera värme kanske. Och hur jämför man henne som är en färdig sångerska med en elev?
Värme och konstnärlighet har den polske barytonen Artur Rożek vars klang däremot inte genast tillfredsställer lyssnarens skönhetsbehov.
Mezzosopranen Erica Back har en god chans att sitta på prispallen. Hon har en stor och mustig klang, samt humor, spelglädje och smidighet i stämman. Den jämnåriga estniska kollegan Tuuri Dede tolkar också snyggt och mjukt och med intensitet. Höjdtonerna får hon lov att ytterligare finjustera.
Aarne Pelkonen, segrare i tävlingen i Villmanstrand 2013, är en mycket durkdriven romanssångare och hans samarbete med pianisten symbiotiskt. Hans föredrag är en virtuos kombination av text och musik, och därmed hör han nog till priskandidaterna.
Den sjätte finalisten, sopranen Sanna Martinniemi, är i likhet med Laura Mäkitalo en speciell personlighet. Sopranen Hannakaisa Nyrönen bjöd på vackra klanger i Dvořaks sång Als die alte Mutter och en snygg Sibeliustolkning i Flickan kom. Katariina Heikkilä imponerar inte enbart med volym och yttre egenskaper men nog med en god dos innerlighet. Hennes röstfärg är också vacker och svenskan god.
På basis av semifinalen föreföll det klart att barytonen Robert Näse inte skulle ta hem priset denna gång. Många nyanser var utsökta, röstmaterialet fint men han har ännu en tendens till störande strävhet. Till de duktiga sopranerna hör även Anna-Maija Perttunen, en uttrycksglad sångerska vars röst sitter som den skall. Mezzon Elisabeth Petsalo och sopranen Elli Vallinoja hade båda tolkningsmässiga meriter och stundtals en liten torka i höjden.
Lördagens final kommer av allt att döma att bli både intressant och spännande. Avvikande från föregående gång blir det inte orkester- utan pianoackompanjemang, vilket känns naturligt.
Finalen sänds direkt i Yle Radio 1 kl. 19.03 och med bild på webben www.yle.fi/klassinen.