Finalen rörde om bland favoriterna
Efter andra omgången framstod den svenska mezzosopranen Josefine Andersson som klar favorit, men finalen ändrade på positionerna.
Järvenpäähuset i Träskända 29.10.
Med orkester i en tung Sibelius- och Straussrepertoar kom Josefine Anderssons lyriska röst inte åt att visa sina allra bästa sidor. Hon var ändå mer än väl förtjänt av sin tredje position och Jean Sibelius rättsinnehavarnas specialpris för bästa tolkning av samtida musik.
Andra priset gick till mångas favorit Annami Hylkilä som imponerade med sina gedigna och stiliga tolkningar. Hon fick också staden Träskändas pris för, enligt dem, bästa Sibeliustolkning.
Vokalt var fjärdepristagaren Mia Heikkinen bäst, då hon sjöng lekfull och virtuos repertoar. Femte priset gick till Terttu Iso-Oja, vars röst inte lät fullt så stor med orkester, men stämman har bett och prakt då det krävs, kanske en blivande Strauss-sopran.
Satu Kristiina Jaatinen fick nöja sig med en sjätte plats på grund av problem med renheten. Hon har möjligen mera potential än många av de övriga, om hon får sina väldiga dramatiska resurser i styr.
Då Sibelius-sångtävlingen grundades för fyra år sedan, frågade sig många om vi behöver en ny tävling. Det vore lätt att svara nej, men jag tror att sångarna som deltog hade en lärorik och nyttig upplevelse. Och det är det som gäller.
Helsingfors Stadsorkester gjorde en fin insats som ackompanjatör under John Storgårds smidiga ledning. Som extrabonus vid prisutdelning fick alla de som stannade kvar höra juryordföranden Tom Krauses varma och vältaliga utläggning om hur välgörande sången är för själen.