Bästa möjliga test
Kirmo Lintinens gitarrkonsert var Korundisalens första kraftprov. Utan förstärkning bar sig gitarren problemfritt.
Det är alltid spännande att stiga in i en ny konsertsal. Att lära sig urskilja vad som beror på salens egenskaper och vad som beror på musikerna tar tid.
Första intrycket är att klangen i Korundi är transparent, varm och fylld av bastoner. Jag fäster mig vid den höga takhöjden och ekot, och att klangen känns rund. Det betyder att attackerna inte alltid känns fullt så artikulerade; artikulation är något som LKO-musikerna kommer att få jobba med liksom klangen. Men detta sammansvetsade gäng har alla förutsättningar för en fortsatt fruktbar utveckling!
Salens första hårda test var uruppförandet av Kirmo Lintinens gitarrkonsert. Nästan alltid förstärks akustiska gitarrer när de uppträder med orkester, men Ismo Eskelinens gitarr bar sig utan förstärkning. Naturligtvis bidrog Lintinens skickliga orkestrering och dialogerna mellan solist och orkester eller mellan enskilda instrumentgrupper.
Gitarrkonserten är på det stora hela lättlyssnad musik. Den är uppdelad i tre skilda satser: den första har en mängd olika texturer, den andra är skönt uppsluppen, melodiskt vacker men också stark och mustig och den tredje som lintinenskt lekfull spelmansmusik. Stycket igenom gör Eskelinen och LKO-musikerna en gedigen insats.
På sitt sedvanliga vis hade John Storgårds sammanställt ett tacksamt mångsidigt program med mindre kända stycken: extremt produktive Erland von Kochs vackra Vårpastoral, Boccherinis Pastoral, Grave e Fandango som spelades rytmiskt glatt, nästan okända Boulanger-eleven Jean Francaixs Pour remercier l’Auditoire (1994) med ett melankoliskt finstämt uttryck och Honeggers Pastorale d’été.
Snyggt också att låta tonerna i Rovaniemibördiga Outi Tarkiainens (f. 1985) blåskvintett Tie sinne onhiekkaa tai jotain muuta soivaa ainetta klinga allra först i nya Korundi. Det här är rytmiskt driven musik med spretiga klanger som klingar poetiskt och värdigt i den nya konsertsalen.
Återstår att se hur salen fungerar i höst när man skall göra opera här.