ROSA, GULD OCH SVART. Färgglada rektanglar pryder väggarna i konsertsalen som annars domineras av betsad bok. Foto: Arto Liiti

Korunden är Lapplands ädelsten

Korunden är världens nästhårdaste mineral. …Korunderna lär också vara speciellt fina i Lappland. Därför fick mineralet ge namnet åt Lapplands kammarorkesters efterlängtade nya hem som invigdes i veckan.

För John Storgårds har den senaste tiden varit fylld av spänning och förväntan. Dels kommer han att bli pappa för andra gången vilken dag som helst, dels fick han nyligen under en och samma vecka dirigera sina båda orkestrar i två splitternya konsertsalar, Musikhuset i Helsingfors och Korundi i Rovaniemi.

– Om vi beaktar proportionerna är Korundi i Rovaniemi precis lika viktigt som Musikhuset i Helsingfors. Det här är stort inte bara för mig och orkestern utan för alla musikälskare som gått på våra konserter och bidragit till den positiva flow som möjliggjort huset, säger Storgårds om Lapplands kammarorkesters nya hem.

Huset i Rovaniemi har kostat 8,2 miljoner, vilket skall jämföras med 160 miljoner för Musikhuset i Helsingfors. Precis som i Helsingfors har akustiken haft högsta prioritet i planeringen. Storgårds säger att både Korundi och Musikhuset redan har överträffat hans förväntningar som inte lär ha varit låga.

– Det känns som att vi måste lära oss att spela ett helt nytt instrument, vilket naturligtvis är en tacksam utmaning. Här har vi en sal som reagerar så känsligt på våra rörelser att vi är tvungna att göra oss av med alla manér. Vi måste lätta på greppet när vi inte längre behöver pressa fram tonerna, ett crescendo eller diminuendo föds mycket lättare, säger Storgårds om Lapplandssalen.

Han får medhåll av klarinettisten Pekka Niskanen.

– Vi hör varandra överraskande bra här. Tidigare har det inte spelat så stor roll hur man formar början eller slutet av tonen, men det är rysligt trevligt att tvingas spela bra. Det ger en känsla av tillfredsställelse när början och slutet av tonen lyckas.

Gammal postbilsdepå

Korundi är inte bara en nybyggd konsertsal utan också en utvidgning av Rovaniemi konstmuseum som öppnades 1986 i en av flyglarna i den gamla postbilsdepån. Den u-formade byggnaden i rött tegel, uppförd på 1930-talet och utvidgad på 50-talet, påminner förvånansvärt mycket om de gamla tegelmagasinen i Helsingfors. För arkitekten, professor Juhani Pallasmaa var det viktigt att respektera det gamla.

– Tanken var att lämna den gamla depån att leva sitt eget liv.

Konsertsalen är inrymd i ett nybygge på innergården. Fasaden var tänkt att vara i trä men ersattes i sista stund av Cortenstål när det ekonomiska taket kom emot.

– Stålet kommer med tiden att rosta och få samma nyans av kaffe som återfinns inne i byggnaden, säger Pallasmaa.
Interiören i konsertsalen domineras av betsad bok, som onödigt mycket för tankarna till Isku- eller Asko-möbler. Väggarna pryds av olika upplysta lodräta rektanglar i rött, rosa, silver, guld, svart och turkos.

För akustikplaneringen svarar Henrik Möller som också planerat akustiken i Musikhusets mindre salar.

– Många av världens bästa salar är formade som skolådor, så för oss var det självklart att göra en sal av skolådeformat, säger Möller.
Speciellt för den här skolådan är att den känns överraskande hög.

Lapplands kammarorkester har under sin fyrtioåriga historia saknat egna utrymmen, något som Korundi råder bot på. Bland annat har samtliga musiker fått ett eget övningsrum som står till förfogande dag och natt.

Orkestern har hittills spelat i Rovaniemi kyrka som rymmer 850 personer och som tidvis har varit fylld till bräddarna, något som fått vissa kritiker att fråga sig om den 350-sitsiga konsertsalen är för liten.

– Kyrkan är fin på många sätt, men lämpar sig bättre för större ensembler, till exempel när vi slagit ihop Lapplands kammarorkester med Uleåborgs symfoniorkester. För en ensemble av LKO:s storlek är en kammarmusiksal bättre, dessutom har kyrkan tidvis begränsat vårt repertoarval, även om vi nog gjort ganska djärva satsningar där också, säger Storgårds.