Drömmen om Amerika. Robert Noack och Maria Ylipää – samt körmedlemmar – i Kristina från Duvemåla.

Kristina har dansat klart

När Kristina från Duvemåla tar farväl på Svenska Teatern i dag sitter bland andra ”original-Kristina” – Helen Sjöholm – i publiken. Teatern själv ser uppsättningen som en succé på alla plan. – Man kan inte göra musikal bättre, säger Johan Storgård.

När Kristina från Duvemåla fick premiär i slutet av februari 2012 var det strax efter en dyr renovering. Svenska Teatern hade ett stort hål i budgeten, och nu skulle man dessutom sätta upp sin mest påkostade föreställning hittills.

Kristina är dyr. Enligt Svenska Teaterns marknadsföringschef Thomas Forsström kostar en föreställning över 20 000 euro per kväll.
Men biljetterna har gått åt så bra att man gått på plus med varje föreställning, menar han.

Enligt ett rykte skulle ni ha gått 7000 euro på minus varje kväll, det stämmer alltså inte?
– Nej, det är precis tvärtom. Vinsten har varit runt några tusen euro per föreställning, säger Forsström.

Teaterns chef Johan Storgård svarar i telefon på väg till ett möte. Han säger att ”det känns bra när teatern går bra” och skräder inte på orden när det gäller Kristinas framgångar.
– Det här har varit en historisk händelse. Inget liknande har någonsin setts i Finland. Det var också fantastiskt att se en långsiktig plan bli verklighet. Vi har satt Svenska Tea-tern på den internationella kartan och stärkt bron till Sverige. Det är svårt att göra musikal bättre, säger han.

Många har undrat om det i slutändan är Björn Ulvaeus och Benny Andersson som gjort de stora pengarna. Men någon stor klumpsumma har paret inte fått, enligt Storgård.
– Royalty betalas alltid per såld biljett och royaltyn ligger i det här fallet på en alldeles normal nivå, kring 10 till 14 procent. Samma procent gäller oberoende av vem som skrivit pjäsen.

Så en Björn och Benny-musikal är lika dyr som en av Niklas Rosström?
– Så kan man säga. Teamet bakom verket bidrog ju också med sitt kunnande och delar av designen. Det var ett generöst avtal, och en stor produktion innebär alltid risker, säger Storgård.
Han understryker att Kristina inte varit någon ”guldkalv”.

– Uppsättningen var ovanlig i Finland just med anledning av de stora riskerna. Fondunderstöden för projektet var minimala och därför är det teatern som burit risken. Hur det slutgiltigt utfaller får vi se, men ekonomiska vinster kan man utesluta. Produktionens största värde ligger inte alls i ekonomin utan i det värde den gett Svenskfinland, Helsingfors och teatern.
Både Storgård och Forsström ser på Kristinas succé på ett annat plan än det rent ekonomiska. Svenska Tea- tern har nått ut till en större publik än någonsin tidigare. Recensionerna och gensvaret från publiken har också varit översvallande.

– Det visar sig att 36 procent av alla som såg musikalen aldrig tidigare besökt Svenska Teatern. Det är bara cirka 34 procent av Kristina-publiken som är regelbundna besökare på teatern, vilket vi ser som ett stort genomslag för huset. Enligt en färsk mätning är vi den fjärde mest kända kulturinstitutionen i Finland just nu, säger Forsström.

Många personer
Det dyraste under Kristina-året var personalkostnaderna. 40 personer har stått på scenen under varje föreställning, plus en orkester på 28 personer. Alla skådespelare har fått månadslön.
För ett par veckor sedan gick skådespelarförbundet ut i offentligheten med att Kristinas medarbetare jobbat sex dagar långa veckor utan övertidstillägg och med lägre lön än skäligt.

– Vi har följt kollektivavtalet, och en avtalsmodell som är praxis också på andra teatrar i Finland, exempelvis Åbo Svenska Teater. Nu under våren har föreställningarna dessutom varit färre, cirka sextio arbetsdagar sammanlagt, och då har systemet med månadslön varit en bra affär för alla, säger Storgård.

Teaterns dotterbolag Ace-Production köpte rättigheterna att sälja Kristina till bland andra Baltikum, Ryssland och Polen.

Var det en dyr investering?
– Nej, det var det inte. Men historien om emigration har en genklang också i de här länderna, och vi har haft besökare från olika teaterhus. Just nu är det inget konkret som händer, men det är inte bråttom. Vår uppsättning var ett försök att göra en mindre produktion av Kristina, och det lyckades vi med, säger Storgård.
På senare tid har man på kulturfältet diskuterat huruvida musikalerna håller på att köra över den dramatiska teatern.

Kan du tänka dig en liknande succé med en dramatisk pjäs?
– Det här är ju dramatisk teater! Men jo, det är klart att dramatisk teater kan förankras i den breda publiken bara det finns ett tillräckligt bra tema. Men det är ingen idé att göra något bara för sakens skull. Det måste bygga på kvalitet, säger Storgård.

Han tillägger:
– Svenska Teatern har under de senaste tio åren producerat 115 uppsättningar av vilka nio varit musikaler. Den som säger att teatern enbart spelar musikal ska i stället besöka oss och bekanta sig med allt det andra som vi också gör.

Läs även Philip Teirs kommentar!