Anita Zabludowicz räknas tillsammans med maken Poju till de 100 mest inflytesrika inom konstvärlden. Här på trappan till Richard Woods Stone Clad Cottage. Foto: Laura Böök

Exklusivt för konstnärer – men utan lyx

– Vi vill ha så liten inverkan på Sarvsalö som möjligt, säger Elizabeth Neilson, och framhåller att Zabludowicz konstnärsresidens inte kan vara öppet för allmänheten.

När Zabludowicz Collection bjuder den finländska pressen till det nya konstnärsresidenset i Sarvsalö är det konstsamlingens överintendent Elizabeth Neilson som för ordet.

Anita Zabludowicz välkomnar oss med några ord och poserar aningen skyggt vid ett par konstverk, men svarar inte på frågor. Av hennes man Poju Zabludowicz ser vi inte en skymt.

Elizabeth Neilson poängterar att det här inte är ett museum eller en konstpark, utan ett ställe för konstnärer att bo och arbeta på.

– Vi har inte möjlighet att vara öppna för allmänheten, vi saknar infrastrukturen. Och det finns redan tillräckligt bra museer i Finland.

Söndag 19.8 har visserligen utannonserats som öppet hus, men det är snarare fråga om ett antal guidade turer och fler än 300 personer klarar man inte av.

I går öppnades en webbsida där man kan anmäla sig, men eftersom en lokaltidning redan tidigare skrev om saken fanns det i går endast några platser kvar.

– Många museimänniskor hörde av sig, och vi ville ju inte säga nej till dem, säger Neilson.Några fler guidade turer är inte planerade, det är också osäkert hur det blir nästa sommar.

Hur kommer konstcentret att påverka Sarvsalö?
– Vi vill ha så liten inverkan som möjligt, och ta hit så få personer som möjligt. Däremot hoppas vi att intresset för Finland ökar.

De många byggnaderna på tre platser, Hermans, Snickarhuset och Suvikunta kommer inte heller att förändras stort.

– Vi river inget. Vi renoverar med lyhördhet för det historiska arvet, betonar Maitreyi Maheshwari, kurator på Zabludowic Collection.

WSOY:s gamla stugby Suvikunta kommer sannolikt i fortsättningen att se ut som en trevlig plats för en familjesemester, Snickarhuset med en trädgård förvandlas knappast till något extraordinärt. Någon lyx är det inte fråga om. Ladugården vid Hermans är försiktigt renoverad till ett utställningsutrymme, där nu verk av Sarah Braman (USA), Erin Shirreff (Kanada) och Toby Ziegler (Storbritannien) visas. Zieglers The Alienation of Objects kommer i höst att ställas ut i Studio K på Kiasma. Men ett galleri är ladugården inte, här ställs helt enkelt verk ut en tid och ses av inbjudna besökare.

En koppling finns till Kiasma, Poju Zabludowicz är styrelsemedlem i understödsstiftelsen för museet.

– Vi känner dem, men det finns ingen strategi för samarbete, säger Neilson, och tilläger att de också är i kontakt med andra museer.

Kulturell investering
I en före detta rotsakskällare är Laura Buckleys meditativa videoverk Shields installerat och i närheten finns Matthew Day Jacksons (USA) imponerande permanenta verk Hauta (Gravkammare). En smal trappa gjuten i betong leder ner till det underjordiska utrymmet, som hyser en skelettliknande skulptur. Speglar får reflektionerna – där betraktaren ingår i det yttersta skiktet – att fortsätta mot oändligheten och ovanför syns himlen genom ett fönster. Konstnärens tanke är att verket kommer att överleva oss alla.

– Det säger något om hur vi arbetar med konstsamlingen också. Det är något vi vill bevara för framtiden, säger Neilson.

Zabludowicz Collection är främst inriktad på konceptuell nutidskonst. Från att ha börjat med att köpa konst för att hänga i hemmet, övergick Anita Zabludowicz till att satsa på verk som inte fungerade i hemmet av unga, lovande konstnärer. Därför startades ett galleri i London.

– Utställningarna har varit framgångsrika och till stor nytta för konstnärerna, säger Anita, som vill se sig som en mentor för konstnärerna.

Det är inte de etablerade stjärnorna inom konsten som intresserar mest, utan de potentiella. Man vill stödja och lyfta upp konstnärerna.

– Vi investerar – men inte ekonomiskt utan kulturellt, betonar Elizabeth Neilson.

Om budgeten talar de inte.

 

Konstnärsresidens i Sarvsalö
Zabludowicz Collections konstnärsresidens består av htterrgården Hermans, WSOY:s gamla stugby Suvikunta och Snickarens hus, på korta avstånd från varandra i Sarvsalö.
Det finns plats för fem konstnärer samtidigt. I år har Sarah Braman, Laura Buckley, Corin Hewitt, Andy Holden, Antti Laitinen och Erin Shirreff bott och arbetat här.
Verksamheten pågår från maj till september.
Man kan inte ansöka om plats, konstnärerna bjuds in.
Just nu finns endast en inbjuden skribent på plats. Ossian Ward stannar en månad och arbetar med en bok om nutidskonst.
Man bör anmäla sig till den guidade turen 19.8. på www.zabludowiczcollection.com/sarvisalo. Det finns mycket få platser kvar. Det är eventuellt möjligt för grupper att besöka stället, bokningar ska kunna göras på samma webbsida.