Zacharova fyllde scenen med stjärnglans
Svetlana Zacharova behöver bara äntra scenen för att framkalla kalla kårar i den slutsålda föreställningen av Bajadären på Nationaloperan. De första enkla stegen avslöjar vilken extraordinär talang och superstjärna den ryska ballerinan är. En på miljonen föds med en så här fulländad fysik.
DANS
Koreografi och iscensättning: Natalia Makarova, enligt Petipa. Musik. Ludwig Minkus. Dirigent: Philip Ellis. Dans: Svetlana Zachharova (gäst), Michal Krčmář, Desislava Stoeva, Nicholas Ziegler, Jani Talo, Frans Valkama, Ilja Bolotov, Oliver Jahelka och övriga ur Nationalbalettens ensemble. Nationaloperan 29.1.
Bajadären är den romantiska, extravaganta baletten från 1887 om två kvinnor; tempeldansaren Nikiya och rajans dotter Gamzatti, som båda älskar den stilige krigaren Solor. Baletten hör till mina personliga favoriter med sin prunkande exotism, glamourösa kostymering och är dessutom den första balett jag själv var med i på operan för 18 år sedan.
I fredags dansades titelrollen av en av världens allra största superstjärnor, Bolsjojteaterns Svetlana Zacharova, tidigare prima ballerina också på Marinskij. När hon dansar garanteras slutsålda salonger i såväl London och Moskva som New York och Paris. Hon är rysk, med finska anor och uppvuxen i Ukraina. Zacharova är också kontroversiell på grund av att hon öppet stöder Putin och har suttit i duman.
Redan innan ridån gick upp var stämningen i publiken laddad av skyhöga förväntningar.
Svetlana Zacharova behöver bara äntra scenen för att framkalla kalla kårar där hon står med ansiktet dolt av en skir slöja. Redan de första enkla stegen avslöjar varför hon verkligen är den superstjärna hon sägs vara. Zacharova är bildskön, långlemmad och trådsmal. Hon är helt enkelt förstummande, en på miljonen föds med en sådan kropp som dessutom med stenhårt arbete och Vaganovas stränga prägel förädlats till nästintill övermänsklig. Hennes eteriska armar böljar som silke genom de orientaliska sekvenserna i koreografin, hela hennes övre kropp sjunger, linjerna är fulländade, fotarbetet magnifikt och hoppen ljudlösa.
I det expressiva solot vid förlovningsfesten blommar dramatiken i dansen och tolkningen till fullo. Zacharovas själfullt uttrycksfulla dans tyglas i andra aktens vita scen och grand pas de deux till en kylig och fulländad övernaturlighet. Fastän de häpnadsväckande bravurnumren för Nikiyas del lyser med sin frånvaro, lyckas Zacharova med varje minsta detalj och de skyhöga benlyften skapa en känsla av magi. Hennes starka musikalitet syns i att dansen är ett oavbrutet ändlöst flöde. Det enda kruxet jag kan komma på är att hon inte stannar upp i balanserna. På den här punkten är hon inte fulländad. Man kan fråga sig varför, för hon har ju tekniken.
Heroisk poch maskulin
Michal Krčmář axlar Solors heroiska roll med stor övertygelse och bleknar inte vid Zacharovas sida. Han är maskulin, karismatisk med explosiva hopp. Publiken jublar när han mästerligt stannar upp i en balans efter sina piruetter. Desislava Stoeva å sin sida är säker och stark som rivalen Gamzatti men dansar i en helt annan kategori än Zacharova.
Verkets koreografiska pärla är den vita drömakten Skuggornas rike där corps de baletten mångfaldigar den döda Nikiyas gestalt. En efter en stiger de ned för en ramp i blekt månskensljus och upprepar samma serie med arabesker - effektfullt och hypnotiskt. Kåren är precis, lyckas hålla formationerna exakta och belönas med välförtjänta rungande applåder.
Betagna
Det är länge sedan Nationalbaletten lyckats locka stjärnor av samma rang som Zacharova att gästspela. Att lyckas få hit celebriteter som dessa ger erkännande åt ensemblen.
Sylvie Guillem, Altynai Asylmuratova och Nina Ananiasjvili är de jag själv minns. Zacharova har på många sätt samma fysiska kvaliteter som Guillem.
För knappt tio år sedan såg jag Marinskijstjärnan Asylmuratova som Nikiya, och bländades av hennes exotiska sensualism och känslighet. Zacharova är ytterligare en perfekt Nikiya, om än väldigt annorlunda. Publiken älskade henne, levde med henne och gav henne stående ovationer. Som grädde på moset belönades Michal Krčmář med prestigefyllda Edward Fazer-priset på 10 000 euro av Suomen Kulttuurirahasto. Ut ur salen strömmade vi betagna av all stjärnglans.