Konstrecension: En by stor nog för nya ord
På illustrationsutställningen By kan man bokstavligen stiga in i bilderböckernas värld.
Annegården, Annegatan 30. Till 28.2, förutom 21.12-5.1 när Annegården är julstängd.
I efterdyningarna av den finlandssvenska bilderboksboomen från tidigt 00-tal har bland annat stiftelsen Pro Artibus, Schildts & Söderströms och producenten Johanna Stenback gjort en storsatsning i att lyfta fram barnbokskultur och animationer i utställningsformat. Utställningen By har redan turnerat i ett års tid och bland annat visats på den internationella bokmässan i Frankfurt, i Ekenäs och Umeå. Nu har den nått Annegården i Helsingfors, för att sedan visas i Jakobstad och Tammerfors.
I en slags containervärld lockas betraktaren att se nio olika konstnärers bildspråk: uppförstorat på väggar, i lekfulla installationer och via originalverk. Man kan bokstavligen stiga in i bilderböckernas värld. Scenografen och bildkonstnären Bo Haglund är utställningens kurator och han har lyckats skapa en enhetlig, men samtidigt exotisk by som det är lätt och roligt att vandra runt i. Han har också gett de olika konstnärerna egna, tydliga språngbräden.
Christel Rönns stora dockskåp på småfolksnivå öppnar upp stämningsfulla rum. Intryck från boken Det vidunderliga ägget fås på golvet, där man kan gömma ett ägg i en sandlåda. Linda Bondestams färgstarka och oblyga figurer har formats till stora mjuka dockor som blickar ut från väggen och upplysta bilder kan dras fram i ett interaktivt verk.
Animatören Åsa Lucander presenteras via ett brunt kontor för hittegods med en simmande guldfisk och levande bilder i bokhyllorna. Helheten är uppbyggd kring hennes kortfilm Lost Property från i fjol.
Fantasifullt är Anna Härmäläs hundspa där man bakom draperier kan lägga sig i ett badkar med grönt slem. Inspirationen kommer från boken Du bestämmer själv Jori, som handlar om hunden Jori som vill bygga ett hundspa. Som på en biograf kan man sjunka in i Veronica Lassenius livsbejakande och glada animationer som överbrygger språkgränser. Man sugs in i Maija Hurmes detaljrika naturvärld genom att stå på hennes stora bladteckning under ett grönt tak.
Lena Frölander-Ulfs framskrapade svartvita teckningar har förstorats upp på väggarna och man faller lätt in i kusligheter från Mörkerboken. Kaspar Strömman representeras av en grå kontorsmiljö med uppförstorade scener från boken Tigerkontoret, med stora tigrar som har både djuriska och mänskliga egenskaper.
Malin Ahlsved är den enda bildkonstnären på utställningen. Hennes små akvareller i ett svartmålat skåp formar ett mörkt stämningstillstånd, men med en groende dynamik – något håller på att förändras.
Utställningen väcker läslust och uppmuntrar till att skapa egna berättelser och ger en överblick över vad som finns till förfogande i fråga om barnlitteratur och animation. Det är frågan om bilder, stämningar, ljud och rum – orden har blivit genomskinliga och svävar så att säga i luften, lekande och fria för betraktaren att greppa.