En tamilsk tiger i Paris
Årets Cannesvinnare Dheepan är ett drama som kan sägas ge ett mänskligt ansikte åt den konvulsiviska flyktinginvandring som skakar Europa.
Manus: Jacques Audiard, Thomas Bidegain, Noé Debré. Foto: Eponine Momenceau. Musik: Nicolas Jaar. I rollerna: Antonythasan Jesuthasan, Kalieaswari Srinivasan, Claudine Vinasithamby, Vincent Rottiers, Marc Zinga.
Vitsord:
Jacques Audiards Dheepan startar på ett uppsamlingsläger i Sri Lanka efter tamilrebellernas fall. Mitt i detta desperata kaos etableras en familj då krigaren Dheepan (Antonythasan Jesuthasan) bränner upp sin vapenrock och slår sig samman med den unga kvinnan Yalini (Kalieaswari Srinivasan) som i sin tur finner den föräldralösa nioåriga flickan Illayaal (Claudine Vinasithamby). Tack vare denna improviserade familjebildning kan trion räkna med flyktingslussen som slutligen tar den till Paris.
Efter att ha sålt krimskrams på gatorna i Paris kan Dheepan och hans ”familj” slå sig ner i en trist förort där han får anställning som gårdskarl. Språkförbistringen är till en början stor och Yalini är inte villig att spela vare sig hustru eller mor. Helst ville hon åka till en släkting i England. Men utsattheten och främlingskapet paras med anpassning och vilja till överlevnad. Flickan lär sig franska i skolan och Yalini får jobb som matlagerska hos en äldre man. Verkligheten och vardagen återger Audiard med stram reportagestil som på sätt och vis placerar åskådaren i samma situation som de tre familjemedlemmarna. Det har också hävdats att regissören använder samma metod som Montesquieu i Persiska brev som han utgav anonymt i Amsterdam 1721. Oförståelsen inför vanliga franska företeelser skapar en distanseringseffekt.
Men omgivningen är orolig och våldsam. Ute finns knarkhandel och kriminella ligor. Också en gammal krigarkollega som var Dheepans chef i Sri Lanka tar kontakt med honom och vill att han ska skaffa vapen till det krig som enligt hans förmenande fortfarande pågår. Audiard, tidigare aktuell med filmer som En profet och Rust and Bone, bjuder slutligen på en surpris då han serverar en skruvad vänstersväng och förvandlar Dheepan till en tamilisk tiger då mannen tror att hustrun svävar i livsfara. Helt underbyggd känns inte denna eftergift åt Rambo som ju också kan föra tankarna till Robert De Niro i Taxi Driver eller gamle Michael Caine i Harry Brown. Den egentliga epilogen bjuder ändå på ett soligt slut då trion verkligen tycks ha bildat en familj.
Äkta och övertygande känns för övrigt alla tre huvudrollsinnehavare. Antonythasan Jesuthasan har faktiskt en bakgrund som tamilsk krigare men har redan länge etablerat sig som författare i Paris.