Skivrecension: Bergers blandade blues
Blue Blue är ett gott exempel på hur bra det går att blanda vitt skilda ingredienser i jazz utan att konstformens karaktär lider, skriver Jan-Erik Holmberg.
(Country & Eastern)
Den svenska trumslagaren Bengt Berger (f. 1942) studerade indisk och västafrikansk musik redan på 1960- och 70-talen. Berger grundade eller spelade i legendariska grupper som Arbete & Fritid, Rena Rama, Archimedes Badkar och Bitter Funeral Beer Band. Med andra ord var det proggrörelse (inte att förväxla med progressiv rock) och världsmusik för hela slanten.
Nu utkommer samtidigt en ny skiva med Berger, Jonas Knutsson, Christian Spering och Max Schultz samt inspelningen Live In Stockholm 1969 med ragor tillsammans med de ansedda indiska musikerna Zia Mohluddin Dagar och Pandit Taranath.
Berger, Knutsson (saxofon) och Spering (kontrabas) har spelat som trio sedan 1996. Den nya medlemmen, gitarristen Schultz, har gjort ett antal egna skivor, även en med Jan Simons, samt spelat med bland andra Herbie Hancock, Bob Moses och Esbjörn Svensson.
På Blue Blue hörs nog etniska influenser, men bluesen har en starkare roll, både vad gäller låtstrukturer och melodisk känsla. Speciellt läcker är Old & New Blues med spännande rytmväxlingar; afrikanska stämningar blandas med så kallad hederlig blues på ett sätt som kan få en att tappa taktens etta.
I Tar Shehnai (stycket) skapar Sperings otroligt fint stråkspelade bas och Tar Shehnai (instrumentet) österländsk stämning medan titelspåret är blues för hela slanten, tufft men samtidigt sofistikerat.
Rytmbehandlingen i La Rana Cansada är mycket intressant. Gitarren och saxen spelar i bruten rytm över ett sambaliknande latinkomp – sådant tror jag inte jag hört tidigare.
Ackordföljden i Max Gura påminner om Miles Flamenco Sketches, men både Knutssons sopran och Schultz akustiska för tankarna till landsorten – det är Country & Eastern, helt enkelt.
Skivan är ett gott exempel på hur bra det går att blanda vitt skilda ingredienser i jazz utan att konstformens karaktär lider. Sällan hör man de olika musikkulturerna i en så här fredlig samvaro. Det är fråga om traditionsmedvetet svängande musik som respekterar rötterna utan att bindas av dem eller hindra deras växt.