Skivrecension: Lily Allens snygga konstverk
Om det var Allens unga truliga kaxighet som charmerade oss senast så är det en vuxnare och mognare samtidskritiker som vi hör den här gången.
(Parlophone)
Det har gått fem år sedan Lily Allens senaste album It’s Not Me It’s You släpptes. En halv evighet i dagens musikindustri. Men när nya plattan Sheezus nu når allmänheten kan jag inte annat än konstatera att det har varit värt denna långa väntan.
Om det var Allens unga truliga kaxighet som charmerade oss senast så är det en vuxnare och mognare samtidskritiker som vi hör den här gången. I Life For Me sjunger Allen om ett skede i livet då hon tröttnat på uteliv och festande och i stället oroar sig för att hamna i en för tidig medelålderskris. Låtar som Close Your Eyes och Hard Out Here behandlar på ett träffsäkert sätt osäkerheter kring utseende och ojämlikheter i samhället.
Med glimten i ögat delas det ut kängor både till höger och vänster genom hela plattan. Redan på titelspåret hugger brittiskan till mot konkurrenter som Lady Gaga, Katy Perry och Beyoncé. Efter att ha lyssnat igenom det nya materialet ett par gånger blir det allt tydligare att ovan nämnda popdivor har all anledning att se upp.
För då blir det helt självklart att Allen är hungrig och imponerande skarp i sina samhällskritiska analyser, ännu mer än tidigare. Jag vet inte om det är visheten som kommer med åren som är orsaken till det här, men två saker kan jag säga med säkerhet: Lily Allen har aldrig varit bättre eller mer trovärdig än så här och Sheezus kommer att konkurrera om titeln som årets bästa popalbum.
Publicead i HBL 4.6.2014