Recension: Isac Elliot håller ångan uppe
Trettonårige finlandssvenska stjärnskottet Isac Elliot är en erfaren scenartist, men spelningen som helhet gav ett onödigt jämntjockt intryck.
Circus 23.11.
Isac Elliots Save A Girl-turné inleddes i söndags på The Circus i Kampen. Turnén görs till följd av hans andra skiva Follow me som kom ut den sjunde november.
Majoriteten av åskådarna var flickor i åldern 10-13 år och de flesta av dem köade i flera timmar för att få platser längst fram. Det var så gott som fullsatt och den uppspelta stämningen började närma sig hysteri tills kvällens stjärna intog scenen.
Isac Elliot började med ett antal uptempo-låtar såsom Tired of missing you och Recklessly, båda från den nya skivan. Under den första och närapå enda långsamma låten Let's lie lugnade publiken sig lite och de höga tonerna sjöngs fint trots att rösten blivit mörkare. Efter sången A.N.G.E.L. från albumet Wake Up World överraskade Isac publiken med att svara på frågor han fått av sina av sina fans på sociala medier. Dream Big spelades efter ett kvickt klädbyte och sedan skedde ännu en oväntad händelse. En flicka fördes upp på scenen och Isac sjöng låten Hush endast för henne. Vid övergången till First kiss fick flickan en puss på kinden av sångaren och fördes sedan glädjestrålande bort från scenen. First kiss följdes av stycken från Follow me, bland annat Parachute, Just can't let her go och Glitter. Konserten avslutades som väntat med succélåten New way home som blev höjdpunkten. Kvällens extranummer var Baby I och Party Alarm.
Själva låtarna var upplyftande, men då man hörde dem alla efter varandra fick man ett intryck av en jämntjock och en aning seg spelning. Långsammare och lugnare låtar var efterlängtade för att få lite variation i atmosfären.
Isac Elliot hade bra kontakt med publiken under hela konserten. Han rörde sig vant på scenen och lyckades hålla stämningen uppe. Bakgrundsdansarna var skickliga och bandet och teknikerna bidrog alla till en bra helhet. Konserten var inte överdrivet lång och tog hänsyn även till de yngre i publiken. Mixen av gamla och nya låtar fungerade utmärkt och publiken sjöng med för fullt under de flesta sångerna.
Skribenten är praoelev på HBL från Sökövikens skola.