Skivrecension: Bartók med omsorg om detaljerna
Utmärkta inhemska stråkkvartetten Meta 4 presenterar på sin nya skiva två av Bartóks kvartetter.
(Hänssler Classics)
Béla Bartók beskylldes för både formalism och konstruktivism, men klart är att han alltid tillämpade uttänkta lösningar i sina kompositioner. Han var samtidigt modern i konstruktionen av motiv och harmonier, och ändå något av en traditionalist, ovillig att helt överge tonala förhållanden.
Tonaliteten är aldrig ändå särskilt etablerad, snarare finns här tonala hållhakar som tillfälliga anhalter. Som kompositör undvek han överflödiga toner genom att alltid variera. Motiven är ofta kromatiska och invecklade.
Första kvartetten skrev tonsättaren 1909 åtminstone delvis inspirerad av obesvarad kärlek till violinisten Stefi Geyer, medan femman skrevs på en månad i augusti 25 år senare. Speciellt den senare är full av överraskningar med intro- och extrovert musik om vartannat.
Meta 4 spelar med beundransvärd precision, intensitet och känsla för detaljerna.