Skivrecension: Vackert på och under ytan
Lars Danielssons lugna – och helt enkelt vackra – musik trollbinder. Med ingredienser från både klassiskt och folkmusik skapas kolorerade men angelägna klanger.
(Act)
Basisten och cellisten Lars Danielsson har gjort ett tiotal egna skivor. På 1980- och 1990-talen spelade Dave Liebman, Bobo Stenson och Jon Christensen i hans kvartett. Han har också spelat in med bland andra Jack DeJohnette, John Scofield och Peter Erskine.
På Liberetto II spelar Danielsson tillsammans med pianisten Tigran Hamasyan, gitarristen John Parricelli och trumslagaren Magnus Öström, känd från EST. Viktig specialgäst är den norske trumpetaren Mathias Eick, vars karakteristiska, glokala stämma även hörs på Iro Haarlas skivor.
The Truth är en duett med den lyriske Eick över Danielssons ovanligt harmoniska basspel. Danielsson har bland annat klassiska cellostudier bakom sig och greppet om kontrabasen och cellon är som tidigare raffinerat och koncist på ett mycket musikaliskt sätt. Detta hörs tydligt på bägge instrument i den skimrande Africa.
Tigran, som han oftast kallas, är en av de under senare tid mest omtalade yngre pianister. Hans stil och briljans har väckt bland annat Herbie Hancocks och Brad Mehldaus intresse. En grund för Tigran är armenisk folkmusik, men han är även intresserad bland annat av heavyrock. Förutom Danielssons stycken finns på skivan Swedish Song, i vilken pianisten skickligt kombinerar nordiska tonföljder med intrikatare balkanrytmer. Tydligare nordisk pianofrasering hörs i View From The Apple Tree, skriven tillsammans av Tigran och Danielsson.
I Eilat hörs slagverkaren Zohar Fresco på ramtrumma. Han är ättling till den turkisk-judiska kompositören Tamburi Izhak Fresco, som föddes i Istanbul år 1745. Ramtrumman ger en uråldrig men samtidigt tidlös känsla åt stycket.