Gallerirundan: Flört med kuratorer
Den kanadensiske konstnären Bill Burns studerar – enligt presentationen – konstvärldens maktstrukturer ur ett humoristiskt och kritiskt perspektiv.
Galleri Hippolyte, Georgsgatan 8–10. Till 31.8.
Bill Burns vädjar och bönar till kända kuratorer och museichefer. Under en konstmässa i Miami i fjol lät han ett flygplan cirkla över mässan med banderollen ”Beatrix Ruf confirm us”. Liknande böner finns också på modeller av världens stora konstmuseer på fotografier av byggnader.
Hans Ulrich Obrist, Adam Weinberger, Hou Hanru med flera står som plastfigurer fabricerade i Kina. Konstens grindvakter har lösa huvuden, de kan nicka eller skaka på huvudet.
Namnen är knappast kända för alla, Burns vänder sig till en liten krets. I själva verket kan man tänka sig att det är de namngivna kuratorerna som uppskattar hans tilltag allra mest.
Med tre listor på kuratorer som antingen hjälpt honom, gjort honom orätt eller något däremellan ökar känslan av gullig, tonårsaktig flirt.
Bill Burns säger att det inte är institutionerna som är problemet – utan kapitalismen. Men jag ser ingen underliggande ilska i hans verk, snarare verkar konstnären simma som fisken i vattnet i rådande förhållanden.