Musikrecension: Vokal rivstart med välklingande tävlingsbidrag
Det var stor Hyökkishow när VocalEspoo, före detta Esbo körfestival, inleddes i söndags och det utan att pappa Matti behövde äntra scenen.
Öppningskonsert i Tapiolasalen 1.6. Ahjo Ensemble under Paavo Hyökki, Key Ensemble under Teemu Honkanen, Tapiolakören, EMO Ensemble & YL under Pasi Hyökki. Uruppföranden av Sanna Salminen, Cecilia Damström, Mikko Nisula, Hannu Virpi, Lauri Mäntysaari, Olli Moilanen, Teemu Tommola, Andres Lemba och Juuso Vanonen.
Pasi Hyökki har efter utnämningen till konstnärlig ledare uppdaterat festivalen på ett sätt som känns avgjort fräscht och spännande konserter, kurser och tävlingar avlöser varandra under en veckas tid.
Och vilken rivstart gjorde man väl inte med uruppförandena av de elva verk, av 32, som prisbelönades i den internationella körkompositionstävlingen. Det finurligt upplagda spänningsmomentet låg givetvis i att samtliga stycken framfördes under signatur och att tonsättaridentiteterna avslöjades först i samband med kungörandet av placeringarna.
Man tävlade i kategorierna blandad kör, barnkör och manskör och intressant att notera var att de två förstnämnda räknade sex respektive fyra bidrag, medan blott ett manskörsstycke klarade finalribban. Är det ett tecken på att manskörens grundmurade popularitet håller på att luckras upp eller är instrumentet helt enkelt bara så krävande?
Intressant var även den närmast förbluffande traditionella, man är frestad att säga konservativa, estetik som var förhärskande och vänner av tryggt och trevligt klingande tonal körlyrik behövde inte bli besvikna. Däremot fick man söka med ljus och lykta efter ens en smula nyskapande eller i övrigt uttrycksmässigt utmanande grepp.
Man kan fråga sig om detta i första hand handlar om juryns – bestående av Pasi Hyökki, Jussi Chydenius och Reijo Kekkonen – linje eller om det är frågan om en mer övergripande trend. En bidragande orsak kan ha varit att majoriteten av kompositörerna visade sig vara specialiserade inom körgenren.
Det handlade alltså, oavsett stilistisk approach, om i regel välklingande och för instrumentet omsorgsfullt skräddarsydd musik, men faktum var att de som tog ut de konventionsbrytande svängarna vidlyftigast, Teemu Tommola i Appamado (delad tredje plats i den blandade körkategorin) och Juuso Vanonen i den suggestiva Yeatstonsättningen The Second Coming (delad första plats i samma kategori), även hörde till de avgjort intressantaste bidragen.
Bland de övriga pristagarna noterar vi speciellt Cecilia Damströms gediget hopkomna och djupt kända Credo för blandad kör (delad andra plats), Lauri Mäntysaaris rytmiskt levande Sensemayá för barnkör (första plats) samt den enda icke-finländska finalisten, estniske Andres Lembas flott klingande Sanctus för manskör.
Pasi Hyökki dirigerade tre av sina egna ensembler, Tapiolakören, EMO Ensemble och YL, i sju av numren, medan Paavo Hyökkis i fjol grundade Ahjo Ensemble och Teemu Honkanens Key Ensemble delade på resten. Samtliga musicerade på föredömligt hög nivå, men kanske kan man ge aboensiska Key Ensemble en särskild eloge för en ovanligt skönt sammansvetsad helhetsklang.
En lovande tävlingsstart, med andra ord, men det finns rum för utveckling och förbättring. Barnkörsrepertoaren kan även göras av damkör, men visst kunde det vara skäl att nästa gång släppa in såväl damkören i finrummet som svenskan på hemsidan och i konsertprogrammen. Vi befinner oss trots allt i landets näst största tvåspråkiga stad.