Skivrecension: Wagners opera Ifigenia
Das neue Orchester, Chorus Musicus Köln, dir Christoph Spering. I rollerna bl.a. Camilla Nylund och Oliver Zwarg. (OEHMS Classics)
Ifigenia i Aulis är Glucks första reformopera skriven i Frankrike 1774. Denna inspelning dokumenterar den drastiska omskrivning som Wagner gjorde i Dresden 1847. Han strök balettmusiken och några biroller, fifflade med orkestersatsen, gjorde övergångarna mellan numren flytande, översatte texten till tyska och skrev ca 10 procent egen musik, bland annat finalen. Trots Wagners uppenbara skicklighet gör Glucks musik i hans händer ett något mindre sublimt intryck.
Det finns en gammal inspelning av Wagners version från 1972 med några av det tyska språkområdets dåvarande största stjärnor, men den kan vara svår att få tag på. De föreliggande skivorna är en ny radioinspelning stiligt dirigerad av Christoph Spering med en fin kör och proffsiga, inte så berömda sångare. Mest känd är nog Camilla Nylund som ger en storslagen och innerlig tolkning av den självuppoffrande Ifigenia.
Musikhistoriskt intresse har utgåvan onekligen. Den är välproducerad men kanske mera tänkt för den tyska marknaden. Den saknar nämligen engelsk översättning av librettot. Utanför Tyskland spelar man oftast det franska originalet, men på La Scala år 2002 valde Riccardo Muti att använda Wagners final återöversatt till franska!