Sociala medier har blivit rutin
De sociala medierna har fått sin första finländska historieskildring. Enligt författarna har tjänsterna blivit så vardagliga att själva begreppet sociala medier börjar bli onödigt.
Kommunikation
För drygt tio år sedan hade de flesta av mina kompisar en profil på bildcommunityn IRC-Galleria. Facebook grundades 2004, men kom till Finland först 2006. Den finländska mikrobloggen Jaiku startades i februari 2006, några månader innan amerikanska Twitter. I dag har Jaiku lagts ned, tonåringarna har för länge sedan lämnat IRC-Galleria och fortsatt från Facebook till Instagram och vidare.
Sosiaalisen median lyhyt historia beskriver de sociala mediernas utveckling i Finland från 2003 till 2013. Sociala medier är en paraplyterm för internettjänster som bygger på sociala kontakter och där användarna själva kan påverka innehållet. Boken försöker hitta de stora linjerna i en utveckling som började för inte så länge sedan och som vi fortfarande är mitt i. Åren 2003-2005 fokuserade diskussionen på bloggar, medan Youtube och andra videotjänster lyfte rörlig bild i fokus från 2006 och framåt. Enligt författarna var 2008 året då de sociala medierna slog igenom ordentligt, både som fenomen och term. De stora tjänsterna hade skapats åren innan och nu sköt deras användarantal i höjden samtidigt som några av de mindre tjänsterna började försvinna. Facebook har regerat sedan 2008 och på 2010-talet har mycket handlat om lokalisering och sociala medier i mobilen.
Det är en intressant upplevelse att läsa en historieskildring över något man själv varit med om i varje fas. Jag minns när terroristerna slog till mot World Trade Center, men också när jag för första gången hörde talas om personliga bloggar och när jag skaffade mig ett Twitterkonto.
Precis som med tidigare tekniska innovationer har diskussionen om sociala medier handlat mycket om hotbilder. I början har många av tjänsterna ansetts som något dåligt, som tar tid från viktigare saker och rycker bort oss från "den riktiga världen". Man har också börjat förutspå de olika tjänsternas död långt innan de ens nått sin topp. I dag har de sociala medierna blivit vardag och rutin. Enligt författarna har de blivit en så självklar del av kommunikationen att själva begreppet sociala medier börjar bli onödigt.
Boken skildrar en intressant bit nutidshistoria, men är ändå en ganska ytlig studie över hur de olika tjänsterna påverkat vårt sätt att kommunicera. De sociala medierna är inte så hemska som några var rädda för, men inte heller så revolutionerande som andra hoppades på. På tio år har de blivit vardag, men vad som egentligen har ändrats är fortfarande oklart.