Musikrecension: En nätt liten kärlekssaga
Av W. A. Mozart. Regi, dialoger och visualisering Anselmi Hirvonen. Ljus Tuukka Törneblom. I rollerna Linard Vrielink, Anni Niemelä, Erik Rousi. Metropolia kammarorkester, dir. Tuomas Rousi. Konservatoriet 26.2.
Bastien och Bastienne är Mozarts ungdomsopera som han skrev vid blott tolv års ålder. I dag hörs operan mera sällan, men då och då dyker den upp i utbildningen av sångare.
Här tangeras motsättningen mellan lantis och stadsbo, fattig och rik. Ungdomlig kärlek är det övergripande temat och då behövs egentligen inte värst mycket mer än två turturduvor och en läkare till sutenör.
Anselmi Hirvonen har gjort några fina små regiarbeten tidigare och grävt fram också mindre spelade verk. Inledningen av Bastien och Bastienne blir tyvärr onödigt tam och lite lam, men småningom blir det sprätt på det hela – inte minst när Bastienne går med på att doktor Colas får använda ett nytt preparat för att försöka få Bastien att åter bli intresserad av henne. Berlusconipillret introduceras till allas förvåning och förtjusning och till slut injiceras medlet med en jättelik spruta i Bastien. Det verkar funka.
Det är känt att sångarutbildningen vid Yrkeshögskolan Metropolia i Gräsviken ofta hållit minst lika hög nivå som utbildningen vid Sibelius-Akademins sångavdelning och föga överraskande hördes här några strålande sångarinsatser. Anni Niemelä har en behjärtansvärd, lyrisk sopran, som ännu kommer att mogna men som redan känns ädel. Erik Rousi som Colas är en ståtlig baryton, inte fullt så noggrann med tonhöjderna men levande i uttrycket. Holländaren Linard Vrielink har en smidig tenor med stor potential.
Tyvärr var orkestern inte lika skärpt. Under ledning av Tuomas Rousi darrade man mer än lovligt på manschetten. Dock bekom det inte den som ville njuta av en annars tilltalande föreställning.