Musikrecension: Juloratoriet inte bara tjo och tjim
Gosskören Cantores Minores och Finländska barockorkestern, dir. Hannu Norjanen. Solister Mari Palo, sopran, Maria Kettunen, alt, Tom Nyman, tenor, Juha Kotilainen, bas, Joonatan Pylkkönen, gossopran. Domkyrkan 6.1.
Gosskören vid Helsingfors domkyrka, Cantores Minores tar lika allvarligt på uppdraget att göra ny som gammal musik. Medan man nyss gett ut Iiro Rantalas nyskrivna juloratorium på skiva håller man lika hårt fast vid traditionen att framföra Bachs juloratorium varje jul.
Sedan några år tillbaka har man framfört de tre första kantaterna inför jul och de tre senare på trettondagen, och den här praxisen känns passande med tanke på musikens sammanhang, då till exempel den sista kantaten uttryckligen är skriven för trettondagen.
Juloratoriet är också en helhet där alla kantater knyts ihop av julens händelseförlopp, vilket gör att man inte kan sticka under stol med den mera tragiska biten av julberättelsen, den om Herodes hemska förehavanden och mördandet av alla gossebarn.
I juloratoriet är en stor andel av musiken återanvänd (parodierad) i enlighet med tidens praxis för att utveckla en musikalisk idé och ge den en ny dräkt. Synd dock att uppförandepraxisen förändrats så pass mycket att kantaterna nästan aldrig hörs i gudstjänstsammanhang numera. Juloratoriet har blivit konsertmusik där konsertarrangörerna tävlar med varandra om vem som kan samla den bästa kören och de bästa solisterna för ett framförande.
Finländska barockorkestern uppträdde med nya konstnärliga ledaren Antti Tikkanen som konsertmästare, och även om en hel del ännu kunde ha slipats, satt det mesta som det skulle.
Cantores Minores är en utmärkt kör för den här repertoaren. Även om texten och attacken ännu kunde ha artikulerats tydligare var klangen genomgående skön och i körpartiet visade man upp en imponerande kvalitet i de olika stämmorna.
Solisterna var också välvalda. Mari Palo och Maria Kettunen sjöng utmärkt sopran- respektive altpartiet. Tom Nyman gjorde sin utsmyckade tenoraria i fjärde kantaten vackert och Juha Kotilainen framförde baspartierna värdigt. Gossopranen Joonatan Pylkkönen gjorde en förtjänstfull insats från läktaren.