Skivrecension: Venetianska affekter
Kajsa Dahlbäck och Argo bjuder på övertygande tolkningar av 1600-talsmusiken från Venedig.
Musik från 1600-talets Venedig. Argo (Kajsa Dahlbäck, sopran, Tuomo Suni och Dora Asterstad, fiol, Heidi Peltoniemi, cello, Jani Sunnarborn, dulcian, Anna-Maaria Oramo, cembalo). (Alba)
Ur vår allt rikare periodinstrumentmusikerbank växer då och då upp små specialistgrupper med ofta rätt kort livstid. Argo kallar sig en dylik grupp som nu har fem år på nacken och presenterar sig med en cd med repertoar från Venedig. Skivan är redigerad så att vartannat spår är instrumentalt, vartannat vokalt med Kajsa Dahlbäck som solist.
Intressantaste instrumentalmusiken är styckena för dulcian, en aristokratisk föregångare till fagotten. Jani Sunnarborg, vår eminente barockfagottist, låter dulcianen visa upp både sin melodismäktande sida (Biagio Marini: Sonata) och sina virtuosa möjligheter (Dario Costello: Undecima sonata). Anna-Maaria Oramo, som även skrivit skivhäftets faktaspäckade text, spelar solon av Giovanni Picchi och Claudio Merulo helt stilriktigt på en italiensk replikcembalo. Merulos Cortese hade jag ändå hellre hört på en kraftig orgel.
Skivans vokalmusik är sakral, ofta med sentimentala affekter tillägnad jungfru Maria som venetianerna förtröstade på alldeles särskilt under pesten i början av seklet. Kajsa Dahlbäcks tolkningar är betagande med en vacker röst, en instrumentalt träffsäker intonation och tekniskt virtuosa figurationer. Aldrig har jag hört en perkussionsdrill – snabba upprepningar på samma ton – så övertygande och självklart förverkligad som i Claudio Monteverdis Laudate Dominum.
Kajsa Dahlbäck uppträder med Helsingfors barockorkester i Grankulla kyrka på söndag kl. 15.