Musikrecension: Solig servering med Sukula
Markus Hohti, cello. Simon Crawford-Phillips, piano. Aili Järvelä, violin. Vidar Skrede, gitarr. Kaisa Kauppinen, dragspel. Kamus-kvartetten. Kallio-Kuninkala 28.7.
Ett hundratal besökare har samlats på gårdsplanen för att delta i den slutsålda matdagen på Vår Festival i Tusby. Matdagen är bara en del i festivalens uppsluppna och påhittiga program som blandar klassisk musik med folkmusik och schlager. På söndag serveras det förutom musik också små smakprov av lämpligt hopkopplad mat.
Inne i ladugården presenterar kändiskocken Jyrki Sukula menyn för i kväll: Wienerschnitzel med Haydn, kålpirog med spelmansmusik, vitchokladmousse med Matdag. Jyrki Sukula, meny. Pekka Kuusisto, violin. … I de närmaste två timmarna promenerar publiken runt på gården i fyra grupper ledda av var sin kufiska guide från dansteater Tsuumis improvisationsprojekt TSIP.
Min grupp traskar först i väg till finsalen i villan. Här serveras det på Fyra akvareller – härliga små stycken för violin och piano av den svenska tonsättaren Tor Aulin – tillsammans med nypotatis och dill. Pekka Kuusisto och Simon Crawford-Phillips spelar miniatyrerna med ett fritt och ledigt grepp.
Vidare till gräsmattan och spelmansduon Aili Järvelä och Vidar Skrede. Själva det att man rör på sig mellan styckena, utomhus och i förträffligt väder, är en av de bästa sidorna med konceptet. Promenaden ger tillställningen en avkopplad stämning och håller en vaken och på alerten. Det är imponerande hur musiken smälter in i omgivningen – som Aulins romantiska toner i salongen eller spelmansmusiken ute på gräsmattan.
Halvvägs på vandringen börjar helheten kännas aningen tam och förutsägbar. En stråkkvartett av Haydn känns i det här sammanhanget plötsligt alltför högtidligt och konventionellt. Dragspelsmusiken, inomhus och på scen, känns också fel placerad. Själv hade jag gärna sett mer av de knasiga överraskningarna på vägen. Såsom guidens, Kaisa Pesonens, improviserade dansutfall eller långdansen med hela gruppen under äppelträden. Nåväl, för de äventyrs- hågade finns det ännu överraskningsdagen på torsdag kvar – programmet är ett frågetecken.
Som efterrätt serveras en lätt och fluffig mousse tillsammans med blåbär. Pekka Kuusisto har åter valt utsökt musik att ackompanjera den franska desserten. Maurice Ravels Sonat för violin och cello blir en av höjdpunkterna i programmet. Stycket är suveränt skrivet för stråkinstrument med ett häpnadsväckande antal påhittiga detaljer och många olika stämningar. Kuusisto och Markus Hohti borrar sig in i stycket med hårresande intensitet.