Konsertrecension: Zaide i Kuhmo en liten pärla
Kuhmo kammarmusik startade i söndags med idel skön sång i ett konsertant framförande av Mozarts Zaide. Wilhelm Kvist var på plats.
OPERA
Medverkande Shikego Hata, sopran, Tuomas Katajala och Niall Chorell, tenor, Jaakko Kortekangas, baryton. Kammarensemble med dir. Nicholas Daniel.
Mozarts Zaide var troligtvis ett rätt viktigt verk för tonsättaren redan när det skrevs 1779–1780. Operan baserar sig på ett skådespel av Schachtner och tanken var att sätta upp operan i Wien. För Wien var operan dock inte tillräckligt “komisk” och verket förblev i skrivbordslådan ända tills Mozarts änka Constanze hittade det åtta år efter sin makes död.
Det hon fann var en skatt. Operan saknade förvisso både uvertyr och slutscen – och alla talade partier hade förkommit – men femton välskrivna sångnummer fanns bevarade för eftervärlden. Flera av dessa hade Mozart använt som grund för Enleveringen ur Seraljen (1782). I fler än en bemärkelse kan Zaide ses som en förstudie till Enleveringen, bland annat genom de exotiska och turkfientliga teman som exponeras här.
Inlevelsefulla solister
Under söndagens öppningskonsert vid Kuhmo kammarmusik gjordes operan i ett konsertant framförande utan desto mera dialog och i textningsmaskinen visades endast korta sammandrag av händelserna mellan sångnumren.
Om Zaides bravurnummer är den kända arian Ruhe sanft, mein holdes Leben i början av operan är Gomatz motsvarande bravur den därpå följande arian. Shikego Hata imponerade som Zaide med sin delikata, välklingande sopran som bara blir rundare och fylligare med åren samtidigt som konsonanterna tunnas ut. Tuomas Katajala bjöd på fina höga toner med sin bärande tenor (en utmärkt Rase, Schicksal, wüte immer).
Niall Chorell gjorde ett antal komiska roller (bl.a. fyra slavar) och i synnerhet den rosenrasande Soliman var skojig. Jaakko Kortekangas tog till brösttoner för att ingjuta auktoritet i rollerna som Allazim och Osmin.
I orkestern kunde man glädja sig åt några fina solon inte minst hos blåsarna. Paavali Jumppanen bjöd på några lekfyllda stycken ur Starzers balett Le gelosie del serraglio som aperitif.
Mera opera blir det i Kuhmo med bland annat ett framförande av Händels Acis & Galatea och en maratonkonsert för hatare av 1900-talsopera i dag (utdrag av Bernstein, Prokofjev och Waxman).
Årets egentliga tema är Århundradets röster och festivalen uppmärksammar några av vår tids främsta tonsättare stort. Sofija Gubajdulina, György Kurtág, Magnus Lindberg, Krysztof Penderecki, Arvo Pärt och Kaija Saariaho har alla fått egna dagar.
Läs mera om Saariahos Kuhmobesök i Hbl i morgon.