Jussi Björling i farmors hemland
Över femtio år efter Jussi Björlings död dyker det fortfarande upp gamla liveinspelningar med honom. Nu har vi för första gången på skiva två av hans femton konserter i Finland, som var farmor Matilda Lönnqvists hemland – därav smeknamnet Jussi!
De fyra första spåren härstammar från Sibeliusveckorna 1951. Berättelsen om hur en f.d. Yletekniker hittade de fyrtio år gamla uttorkade och icke märkta banden är lika förbluffande som skandalös. Det här är för övrigt tolkningar som ledde till att Jussi Björling fick besöka Ainola och motta en uppskattande dedikation av Jean Sibelius.
Sibeliussångerna dirigerades av ingen mindre än Nils-Eric Fougstedt. Fouga ger lyriskt finkänsliga tolkningar i full harmoni med Björling. Här ingår en av Björlings få inspelningar av Flickan kom med hans underbara framtoning, trots en liten felsägning.
Vill man höra samma sånger i dia-metralt motsatt stil, kan man jämföra med Sibeliusminneskonserten i Carnegie Hall 1957, tidigare utgiven på samma skivmärke. Där sjunger Björling även briljant men med enorm överdramatisering under Martti Similäs ledning.
Den andra konserten på skivan är bandad i Mässhallen 1955 och har också en märklig bakgrund. Yle radierade konserten men den finns bevarad enbart i en halvacceptabel privatbandning som gjordes via en radiomottagare.
De nio sångerna som finns med på det ofullständiga bandet hör till Björlings standardrepertoar, elegant om än litet svalt tolkade med underbar klang trots Mässhallens akustik. Det hade varit stämningsbildande att få med mera publikreaktioner, kanske rent av en radiohallåa eller Björlings egna små kommentarer.
Lika folkkär här som i Sverige
Resten av den nya dubbel-cd:n är blandat konsertmaterial från USA. Till pärlorna hör Rossinis La danza dirigerad av Eugene Ormandy i en amerikansk radioshow och sjungen på svenska med otroligt smidig stämma.
År 1955 gav Björling i praktform en konsert i New Orleans. De 21 numren är alla välsjungna men tyvärr inspelade så långt ifrån att det verkligen irriterar. Nästan samma repertoar får man bättre på en annan utgåva från Atlanta 1959 på samma skivmärke.
Scenerna ur Rigoletto med Hilde Güden ingick i en Ed Sullivan Show och dem kan man med fördel köpa på dvd med bild.
Björling gav under hela sin karriär 2 058 konserter mest i Sverige och i USA. Det var ett sätt att få mera pengar än på operascenen. Björling skröt ofta med att han i motsats till sina italienska kolleger också kunde sjunga lied. Det gjorde han också men hans konserter var inga regelrätta liedaftnar. I stället för sångcykler var de kavalkader av lösryckta örhängen.
Som tolk för nordiska romanser och Sibelius var Björling enastående med sin härliga frasering, sin ypperliga text och den underliggande sorgtonen. Konserterna innehöll alltid även operaarior med piano, vilket kanske är en styggelse, men Björling lyckas nog fylla fraserna.
Det föreliggande dubbelalbumet har onekligen specialintresse just för oss, eftersom Björling är lika folkkär här som hemma i Sverige. Nyutgåvan är ett välkommet komplement till det som tidigare funnits att få, men just dessa skivor behöver inte nödvändigtvis ingå i varje mindre skivsamling.