Recension: Andra finalkvällen var minst lika intressant
Andra och sista kvällen i orkesterfinalen i Maj Lind har kommit till sin ända och i väntan på resultaten kan kvällens finalister kommenteras kort.
Radions symfoniorkester, dir. Ernest Martinez-Izquierdo. Musikhuset.
Gehui Xu har genom hela tävlingen varit uppfinningsrik och innovativ i sitt spel. Inte heller i kväll saknade hennes spel i Prokofjevs lekfulla trejde pianokonsert skärpa eller spänst. Karaktärer fanns här också, allt från första satsens varma och vackra spinnande stämningar till andantinots charmiga salongspastisch och finalsatsens skarpa och häftiga uttryck. Tolkningen var temperamentsfull och ibland till och med ryckig, men på ett positivt sätt. Det svänger om henne! Xu är intressant som pianist på ett helt annat sätt än sådana som bara försöker hålla sig inom vissa ramar utan att chockera, utan att överraska.
Johannes Piirto rev ner applåder och bravorop av sin entusiasmerade fan club efter sin spelning av Chopins andra pianokonsert. Chopinkonserten har ibland i mina ögon gett tett sig något banal med sina många bekymmerslösa löpningar och en avsaknad av djup. Dock lyckades Piirto göra en på många sätt förtjänstfull tolkning. Om första satsen kändes en aning stel, var andra satsen redan bättre och finalen utmärkt: melodin i den svulstigt dekorerade satsen löpte och rytmerna svängde. I andra satsen bjöd Piirto på ett innerligt men osentimentalt spel som satt väl för styckets karaktär.
Oskar Jezior övertygade starkt i tolkningen av Brahms andra pianokonsert. Tolkningen var ömsom episkt svallande, ömsom dramatisk och stark. Jezior övertygade också med sina tempomässiga och dynamiska variationer. Tredje satsen framfördes intimt och bjöd på några av de mest gripande stunderna i konserten. Här fanns en mångfald i uttrycket och bra balans mellan solistrollen och de mer ackompanjerande avsnitten. Det förvånar inte fastän Jezior skulle landa högt på prispallen.
RSO spelade glädjande nog mera skärpt i dag än i går under ledning av Ernest Martinez-Izquierdo, speciellt i Prokofjev och Brahms.