Skivrecension: Mezzon och Mahlers arvtagare
Virpi Räisänen, mezzosopran; Marita Viitasalo, piano. Mahler, Berg, Schönberg, Sjostakovitj, Britten. (Ondine)
Mezzosopranen Virpi Räisänen utförde sina sångstudier i Nederländerna. Efter debuten år 2009 har hon gjort karriär i Centraleuropa och på senare tid även i Finland. Räisänens debutskiva, som fått den ståtliga titeln Mahlers arv, innehåller lieder av Gustav Mahler och hans yngre kolleger Alban Berg, Arnold Schönberg, Dmitrij Sjostakovitj och Benjamin Britten.
Repertoaren härstammar från åren 1880–1947 och består mestadels av ungdomsverk. Det skulle ha varit intressant att i omslagshäftet få läsa om hur upphovsmännen upplever dessa verks förhållande till Mahlers musik, där tragiska, humoristiska, makabra och karnevalistiska ingredienser kombineras på ett mästerligt sätt.
Mahlers och Bergs ungdomslieder hör huvudsakligen inte till sina skapares mest oförglömliga alster, men Räisänens stilkänsla samt hennes ljusa och slagkraftiga röst kommer ändå till sin rätta. Marita Viitasalos utmärkta pianokonst får mig att tänka på hur synd det är att Mahler skrev så litet musik för piano.
Tre utdrag ur Schönbergs Brettl-lieder är njutbart lättsinniga kabarénummer. Sjostakovitjs två yppiga och skarpt humoristiska sånger till djurfabler av Ivan Krylov alluderar på naturmotiven i Mahlers musik.
Brittens fina sångcykel A charm of lullabies är komponerad i Mahlers pluralistiska anda. I de fem särpräglade vaggsångerna projicerar den som lägger barnet sina egna förhoppningar och rädslor till småttingen.
Räisänens behärskade uttryckssätt passar mycket väl till att förmedla dessa våldsamma men undertryckta känslor. Hennes tolkningar är alltigenom livliga och tekniskt suveräna – att det inte blir många riktigt hjärtskärande stunder beror antagligen på att repertoaren inte är särskilt tragisk.