Viapori Jazz: Underhållande bildspel på Sveaborg
Årets Viapori Jazz startade med en audiovisuell konsert. Programmet ”Med bästa hälsningar…” är ett beställningsverk av ett företag, som i 90 år designat och tryckt postkort i vårt land. Jukka Perko, Verneri Pohjola och Samuli Kosminen har gjort musiken medan Jenni Valorinta, som också tidigare figurerat på festivalen, projicerade interaktivt med musikernas framförande bilder av postkort från olika epoker.
Perko, som spelade rak altsax och sopransax, och trumpetaren Pohjola hade var sina arsenaler av effektpedaler på golvet – minst lika många som den vanlige rockgitarristen. Men de elektroniska effekterna användes med besinning och smälte fint samman med instrumenten. Kosminens förhandsproducerade material från en dator skapade i de flesta delar ett mörktonat och grovkornigt fundament för musiken. Det var loops med kompletta komp eller band, filtrerade och manipulerade till lo-fi, vilket stödde väl de bleka färgerna på de bedagade korten. Men också stråkorkester och motorljud serverade Kosminen, som samtidigt spelade trummor live en stor del av tiden.
En viss sväng skapades av kombinationen mellan de samplade rytmerna och musikernas levande rytmer. I en del var bakgrunden samplad bossanova i slowmotion, som Kosminen spelade rumba ovanpå, medan blåsarnas romantiska melodier speglade en svartvit exotik, som senare tog färg genom friare duotutande.
En annan del byggde på ett samplat bigband. Det var fråga om den glada tiden mellan världskrigen, med sköna kvinnor vid stranden som illustration. Ännu mera humor innehöll delen med spelande kort. Alla tre använde korten som sampel och gjorde improviserad musik genom att i snabb takt öppna och stänga ett stort urval av dessa speldosekort, som i vanliga fall har stor irritationspotential.
Programmet var intressant och fungerande, med en god balans mellan musiken och det visuella. Så långt ned på djupet kom man inte alla gånger med de tämligen tydligt pekande sambanden mellan musik och bildmaterial. Då det var postkort med Finlands flagga eller fältpost-stämpel, hördes frirytmiskt bullrande trummor och banala blåsfraser. Bägge krig utmålades, inklusive tiden mellan vinterkriget och fortsättningskriget. Då var fågelljud, naturkort och Pohjolas flöjtliknande luftiga trumpet metaforer.
En version av artikeln publicerades i Hbl 24.8.