Musikrecension: Sketcher eller operor?
Av Ville Matvejeff och Jukka Nykänen (musik) samt Jukka von Boehm och Eppu Nuotio (libretto). I rollerna: Petri Bäckström, Oskari Nokso-Koivisto, Veera Railio, Elli Vallinoja. Åbo svenska teater 17.8.
Under rubriken Nyhetsoperor framfördes två nyskrivna, ungefär en halv timme långa musikteaterstycken på Åbo svenska teaters scen. Resultatet var ingalunda motbjudande men man kan fråga sig om det verkligen blir opera av att någon/några sångare står en stund på en scen och sjunger i ett mer eller mindre dramatiskt sammanhang.
Den första operan, lite gåtfullt kallad Shitstorm, kunde mycket väl ha fungerat som en tv-sketch, en parodi på nyhetsuppläsning i tv. Hämningslöst plockade man in nyhetsrubriker, som Jean Sibelius nazisympatier och framför allt Greklandskrisen, för att till sist förkunna kapitalismens död. Librettot av Jukka von Boehm fick finurligt stöd av Ville Matvejeffs musik, dock hade jag gärna hört en mera ambitiös förtoning av det avslutande citatet ur Sofolkles Antigone.
I den andra nyhetsoperan, Kenraali, berättar librettisten Eppu Nuotio mycket yvigt en i botten tragisk nutidshistoria som dock börjar som ren buskteater. Jukka Nykänen plockar frejdigt in olika citat i sin musik och då operans tema är tydligt politiskt medan musiken till stor del består av melodier i mer eller mindre populärmusikalisk stil är det inte förvånande att associationerna gick till 60-talets Kom-teater.
Petri Bäckström som nyhetsuppläsare respektive general var föreställningarnas primus motor, en intensiv gestalt som i Kenraali fick tragiska proportioner. Oskari Nokso-Koivistos myndiga gestalt borgade för trovärdiga roller och den stolta basstämman kommer säkert ännu att utvecklas. Sopranerna Veera Railio och Elli Vallinoja kompletterade kvartetten både som skådespelare och sångare, i synnerhet deras stilkänsla i Nykänens melodier var övertygande.
I den mångsidiga musikerkvartetten spelade instrumentalisterna Sami Koskela (slagverk), Jukka Nykänen (piano, dirigent), Marko Portin (klarinett och saxofon) samt Eerik Siikasaari (kontrabas). Producent för föreställningen var Liisa Mattila.
Det bästa med Nyhetsoperorna var att de över huvud kom till vilket vi får tacka musikfestspelens fördomsfria och fantasifulla programplanering.
Publicerad i Hbl 19.8.