Recension: Historiens vingslag ekar i Vanda
Essi Luttinen, mezzosopran, Eveliina Kytömäki, fortepiano, Blåskvintetten Zetes. Cherubini, Dussek, Haydn. Helsinge kyrka S:t Lars 7.8.
Tre kvinnoöden stod på spel under tisdagskvällens konsert på Vanda musikfestspel. Två av dem, Medea och Ariadne, trånande efter kärlek medan den tredje, Marie Antoinette, väntade på giljotinen.
Konserten inleddes med Luigi Cherubinis uvertyr ur operan Medée, skickligt arrangerad av fagottisten Jani Sunnarborg för fortepiano och blåskvintett. Arian Ah! Nos peines seront communes ur nämnda opera framfördes av mezzosopranen Essi Luttinen till ackompanjemang av Jani Sunnarborg och Eveliina Kytömäki på fortepiano.
Den riktiga pärlan i utbudet var Jan Ladislav Dusseks La Mort de Marie Antoinette som hjärtskärande skildrar franska drottningens sista stunder. Verket påvisar stor fyndighet och fantasi i pianotexturen som Eveliina Kytömäki utnyttjade till stor fördel. En intressant detalj var att Dussek valde att inkludera en berättare som deklamerade de enskilda händelseförloppen som musiken avbildar.
Även om både Dussek och Cherubini kunde gå under benämningen ”Kleinmeister” så håller de framförda verken hög kvalitet och äger en ansenlig charm som tilltalar även lyssnare av i dag.
Haydns kantat Arianna a Naxos för mezzosopran och piano avrundade kvällen med pompa och ståt. Sångtexten lämpar sig väl för skildrandet av överväldigande sinnesrörelser vilka Haydn mästerligt tar vara på i musiken. Essi Luttinen med sin underbara stämma och väldiga inlevelseförmåga gjorde detta verk till sitt. Även samspelet mellan Luttinen och Kytömäki var bedårande att beskåda.
Vanda musikfestspel pågår till och med 12.8.