Recension: Alla älskar Kammarsommaren
Öppningskonsert på Riddarhuset. Ligeti, Brahms, Gubajdulina.
I tidens morgon startade Kammarsommaren på Riddarhuset som de unga musikernas och musikstuderandenas festival. Men i takt med att festivalen åldrats – detta är åttonde året – har musikerna mognat och i år ter sig artistgardet som en blandning av yngre och mera erfarna förmågor med Piia Komsi, Sini Simonen, Emil Holmström och Roope Gröndahl i spetsen.
Alltjämt försvarar Kammarsommaren sin plats i egenskap av huvudstadsregionens enda koncentrerade kammarmusikfestival under sommarmånaderna vid sidan om pågående Vanda musikfestspel (5–12.8) och Les Lumières i juni (låt vara att vi har flera fina konsertserier i huvudstadsregionen). Kammarsommaren försvarar också sin plats inte minst genom de läckra konsertprogram som Dalia Stasevska har sammanställt och som ger festivalen dess unika karaktär.
Ta till exempel tisdagens öppningskonsert som bjöd på både Brahms trio för valthorn, violin och piano op. 40 (1865) och Ligetis dito (1982), skriven som hommage till Brahms. I Ligetitrion var det lätt att beundra det kompositionstekniska hantverket och alla spännande rytmiska parallella rörelser. Men det var också lätt att hänföras av de individuella musikernas insatser, till exempel när Emil Holmström hanterar rytmerna i den fartfyllda andra satsen, när Ville Hiilivirta lägger in några rejäla stötar på valthornet i tredje satsen eller när Sini Simonen avslutar med några ytterst lidelsefulla toner på violinen i lamento-finalen. Allt utförs med en väldig dos professionalitet och utmärkt samspel.
Brahmstrion tolkades kanske inte lika smidigt av trion med Anna-Lisa Bezrodny, Jozsef Hars och Roope Gröndahl, men senast i den livliga finalen var samspelet på hög nivå och Bezrodny var stark som ledare.
Gubajdulinas Hommage à T. S. Eliot blev kvällens självskrivna höjdpunkt, inte minst tack vare Piia Komsis känsliga tolkning av sopranstämman. Med utsökt klang, fina pianissimi och en utsökt känslighet inför texten tycktes hon göra verket rättvisa. Gubajdulinas musik är stark och det visste nog också musikerna. Oktetten ledd av primasen Siljamari Heikinheimo spelade ytterst förtjänstfullt, en verkligt glädjande musikupplevelse.
Kammarsommaren fortsätter med konserter på Riddarhuset varje kväll till och med lördag. I kväll står bland annat Pärt och Schnittke på programmet samt Ravels stråkkvartett. Festivalen avslutas med Sibelius Stormen på lördag med EMO Ensemble och Ann-Marie Heino, Petri Bäckström, Sampo Haapaniemi och Tuomas Lehtinen som solister. Dirigent är Tapio von Boehm.