Sångtävlingen i Nyslott: Full pott för kvinnorna
Segern i den andra internationella sångtävlingen i Nyslott gick till den 22-åriga amerikanska koloratursopranen Heather Engebretson. Hon förtrollade publiken med Violettas stora scen ur Verdis La Traviata, som hon tolkade med fast klang, lätt figursång och en självklar musikalitet.
Som andra finalnummer hade Heather Engebretson valt den mera dramatiska Giftarian ur Gounods Romeo och Julia. Trots sina unga år imponerade hon med mognad och intensitet i tolkningen. Hon är mycket liten till växten, graciös och var verkligen mycket bevekande också i sitt sceniska utspel. Få se om operafestivalen överväger att ge henne chansen i nästa års nya premiär som just är La Traviata.
Kvinnorna tog hem full pott i tävlingen. Juryns ordförande Jari Hämäläinen sade att det var ett svårt val, eftersom sångarna nivåmässigt stod varandra så nära. De flesta tyckte väl nog att valet var korrekt, även om man naturligtvis kunde diskutera inbördes ordning mellan andra och tredje pristagaren.
Andra priset gick till den paranta ryska mezzosopranen Nadezjda Karjazina, som hade gjort ett märkligt repertoarval i finalen: Carmens Seguidille (Bizet) och Orlovskijs Kuplett (Strauss), alltså närmast karaktärsnummer. Hon har en otrolig klangintensitet i sin fantastiskt imponerande röst och fick säkert sitt pris också tack vare fina prestationer i de föregående omgångarna.
Rumänska sopranen Iulia Elena Surdu, en potentiell tvåa för många, gjorde intryck med sina själfulla tolkningar. Med utsökt varm klang levde hon sig in i Lucias kavatina Regnava nel silenzio (Donizetti) och gav prov på elegant smidighet i kabalettan. Hennes andra nummer var en i och för sig välkommen raritet ur Douglas Moores opera The Ballad of Baby Doe. Hon sjöng väl men kanske den trots allt förlorade henne en potentiell andra placering.
Prissummorna i tävlingen är 20 000, 10 000 och 5 000 euro och de tre övriga finalisterna fick sina välförtjänta 1000 euro var. Vår egen bas Matti Turunen gav prov på ansenliga röstresurser men det var som om hans sång i finalen saknade flyt.
De två tenorerna var väldigt olika varandra. Oleksij Patjikov från Ukraina hade en fantastisk metallisk huvudklang i stämman som nog imponerade fastän man kanske hellre till exempel i Lenskijs aria hade hört poesi och nyanser. Cristian Mogosan från Rumänien har en mera sammetslen tenor som också har kraft. Hans välfraserade Blomaria ur Carmen lovar gott för framtiden.
Mustakalliotävlingen alternerar med den internationella sångtävlingen i Nyslott och känns på sätt och vis som ett mera angeläget evenemang. Å andra sida, med fyra ansvariga chefer för stora operahus i juryn, så kan man väl anta att de unga sångarlöftena blir väl omhändertagna. Och då går en viktig del av meningen med tävlingen i uppfyllelse.
Sångfinalen blev också operaorkesterns farväl till årets säsong. Under ledning av Philippe Auguin gav orkestern en veritabel drömtolkning av bland annat uvertyren till Wagners Lohengrin. Det kan inte överskattas hur viktigt det är för hela festivalen att ha tillgång till en ensemble av denna kaliber.
I kväll börjar det norska gästspelet i Nyslott med Gisle Kverndokks Den fjerde nattevakt och Brittens Peter Grimes, som drabbades av en olycka för några dagar sedan. Henrik Engelsviken, innehavaren av titelrollen, insjuknade och hans roll kommer att axlas av Nils Harald Sødal, som också gör David i Den fjerde nattevakt.
Sødal lät kraftfull och känslig på repetitionerna och nu kommer han således att sjunga två tunga huvudroller fem dagar i följd.