Skivrecension: Kari Vuola – Kontraster
Bach, Buxtehude, Sallinen, Hämeenniemi, Kaipainen, Kortekangas. Kari Vuola på orgeln i Nådendals kyrka. (Alba)
Kontraster heter skivan där organisten Kari Vuola kombinerar Bachs och Buxtehudes majestätiska barock med ett antal samtida inhemska orgelstycken, varav flera har uruppförts av Vuola.
Eero Hämeenniemis Passacaglia är starkt rotad i en passacagliatradition med en mustig baslinje som ryggrad. I Hämeenniemis fall upprepas baslinjen sjutton gånger.
Också Jouni Kaipainens Reunion Confirmed, skriven till tvillingsönernas konfirmation, är en passacaglia, även om temat inte utstakas lika tydligt.
Nära besläktad med passacaglian är chaconnen. Olli Kortekangas tar i sin svulstiga och häftiga Ciaccona ett experimentellt grepp om formen med lyckat resultat. På skivan finns också Aulis Sallinens enda orgelstycke, Chaconne per organo (1970), som i motsats till verkpresentationen i skivhäftet är allt annat än atonalt med sina tonalt influerade motiv och solklara treklanger.
Kari Vuola, organist i Nådendal och konstnärlig ledare för Pargas orgeldagar, tolkar verken skickligt och inlevelsefullt.