Musikrecension: Universell passion i välbalanserad tolkning
Akademiska Damkören Lyran, Akademiska Sångföreningen & Opus X. Dirigent: Kari Turunen. Solister: Tom Nyman, tenor, Sören Lillkung, bas, Thérèse Karlsson, sopran, Jutta Seppinen, alt, Giovanni Cantarini, tenor, Jussi Lehtipuu, bas. Johann Sebastian Bach: Matteuspassionen. Johanneskyrkan 24.3.
Det var inte speciellt mycket som påminde om uruppförandet i Thomaskyrkan i Leipzig, långfredagen 1727, när Lyran och Akademen framförde Matteuspassionen i Johanneskyrkan i lördags.
Det handlar givetvis om gudstjänstmusik som hör hemma i stilla veckan och Bach, som ledde framförandet från cembalon uppe på orgelläktaren, opererade sannolikt med två dubbelkvartetter tonårspojkar, som även gjorde de flesta solostämmorna.
Nu tjuvstartade man rejält med en jättekör på 130 studentsångare framme i koret och proffssolister i ariorna och det var väl egentligen endast ypperliga periodinstrumentensemblen Opus X som någorlunda motsvarade den ursprungliga ljudbilden.
Klangligt fräsch körsång
Detta är dock randanmärkningar. Bachs universellt tidlösa och emotionellt mångfasetterade musik tål förbluffande olika slags tolkningar och mycket kändes även rätt i denna välbalanserade version.
Så framför allt den skönt vibratofria, klangligt fräscha körsången, som rimmade väl med den bachska estetiken. Kari Turunens tempon var genomgående lugna och väl anpassade till de dramatiska skeendena och koristerna tycktes känna sig trygga under Turunens målmedvetna ledning.
Man fick uppfattningen att Turunen koncentrerade sig mera på vokalisterna, medan konsertmästaren Petri Tapio Mattson från sin stående position skötte om instrumentalisterna. En av allt att döma lyckad arbetsfördelning och synkroniseringen mellan de olika delarna av maskineriet var mestadels utmärkt.
Tom Nyman har förmodligen sjungit fler evangelister än han kan räkna och stod även denna gång för ett på alla sätt smakfullt framförande. Sören Lillkung var en lagom myndig Jesus, medan skönsjungande Thérèse Karlsson och Lyrandirigenten Jutta Seppinen tillsammans med Giovanni Cantarini och Jussi Lehtipuu tecknade de övriga solistpartierna med den äran.