Skivrecension: I skuggan av Haydn
Ignaz Pleyel: Symfonier i B- och G-dur, Flöjtkonsert i C-dur. Sinfonia Finlandia Jyväskylä, dirigent och flöjtsolist Patrick Gallois. (Naxos)
Ignaz Joseph Pleyel (1757–1831) är måhända bäst känd för konsertsalen i Paris som bär hans namn, men bakom namnet gömmer sig en av sin tids främsta kompositörer, affärsmän och pianobyggare. Pleyel skrev otaliga mässor, symfonier, stråkkvartetter och -kvintetter som ofta var direkt modellerade efter Joseph Haydn.
Fyra år med Haydn 1772–76 resulterade i en säregen teknisk skicklighet samtidigt som Pleyel hamnade ordentligt i skuggan av Haydn. Trots uppenbara framgångar i London 1792, hade Haydn redan vunnit publikens, konnässörernas och kritikernas hjärtan. Efter grundandet av Maison Pleyel 1795 koncentrerade sig Pleyel på en karriär som utgivare.
Symfonierna i B-dur och G-dur härstammar från glansdagarna på 1780-talet och utstrålar auktoritet, dramatik, elegans och melodisk rikedom. C-durkonserten från slutet 1790-talet (samtidigt utgiven för flöjt, klarinett och cello) är mera tillbakalutad.
Patrick Gallois tolkar flöjtstämman lekande lätt, men i adagiot svajar tonhöjden rejält. Ett litet frågetecken tecknas vid Jyväskyläorkesterns matta klang.