Musikrecension: Intimt och expressivt med Brett Dean
Tonsättargäst och solist: Brett Dean, altviolin. Dirigent Hannu Lintu. Timo Korhonen, gitarr. Musikhuset 12.3.
Avanti fick i måndags besök av australiensiska tonsättaren Brett Dean (f. 1961) och resultatet blev en profilkonsert, där allt från solo- till symfonisk musik hördes.
Dean spelade altviolin fjorton år i Berlinfilharmonikerna innan han beslöt att satsa helhjärtat på en tonsättarkarriär. Musikerbakgrunden hörs tydligt i hans personliga och okomplicerade förhållningssätt till musik: de strikta regelverken har fått ge vika för ett mer intuitivt musicerande, flera av verken har uppstått i en explicit extramusikalisk kontext och musiken känns ofta intim, nästan konfessionell.
Ädel celloklang
Kvällen inleddes med Twelve Angry Men (1996) för tolv celli, som tolkades utsökt av ett underbart cellolag med en förädlad celloklang (Marko Ylönen, Tuomas Lehto, Tomas Djupsjöbacka, Mikko Ivars, Sami Mäkelä, Tomas Nuñez-Garcés, Risto Poutanen, Lari-Matti Punelpuro, Jaakko Rajamäki, Jukka Rautasalo, Roi Ruottinen, Jussi Vähälä).
I Carlo (1997) har Dean mixat en inspelning av Carlo Gesualdos madrigal Moro lasso med en stråksats med knappt tjugo solostråkar och sampler. Med levande kör (eller i ett annat rum, kanske en kyrka) hade intrycket troligtvis blivit ännu mäktigare.
Sologitarrstycket Three caprichos after Goya (2007), var kvällens mest esoteriska stycke, förtjänstfullt tolkat av Timo Korhonen.
I altviolinkonserten (2004), kvällens enda stycke skrivet som absolut musik, var det rena festen att höra tonsättaren själv som självsäker altviolinsolist. Trots att konserten är konventionellt indelad i tre delar känns formen överraskande och samtliga satser slutar abrupt. Dock är det fantasieggande och rytmiskt driven musik, som hela tiden pekar mot en stor klimax med ett massivt, kolossalt, spänt, expressivt och vidlyftigt uttryck.
Avanti var i sitt esse, Hannu Lintu dirigerade engagerat och till och med kultur- och idrottsminister Paavo Arhinmäki (VF) tycktes trivas i den halvtomma konsertsalen.