Skivrecension: Peteris Vasks körmusik imponerar
Lettlands radiokör, dir. Sigvards Klava. (Ondine)
I den lettiske tonsättaren Peteris Vasks, 66, musik finns de patriotiska känslorna alltid djupt och körsången, som ”annorstädes inom konstmusiken är marginaliserad” är hos Vasks en symbol för nationen.
Något intimt förhållande till lettisk folkmusik har Vasks emellertid inte och i två stora körverk, The Tomtit’s Message och Our Mother’s Names är musiken djärvt komplex, ofta dissonant med en vital dynamik och för Vasks typiskt långsamma tempon. Den annars sällsynta rytmiska energin i solhymnen Birth understryks av aggressiva slagverk.
Men Peteris Vasks skriver inte enbart stora körfresker. Körsviten Silent Songs består av fyra lyriska, skenbart enkla sånger och den meditativa stämningen förädlas i den originella titelkompositionen Plainscapes utan text för blandad kör, violin och cello.
Alla sånger sjungs på lettiska – även den textlösa Plainscapes hämtar sin inspiration i den lettiska hembygden (lågländerna i Zemgale) – vilket för alla som inte kan lettiska utgör ett besvärligt hinder.
Peteris Vasks musik är inte heller lättsjungen och här står Lettlands utomordentliga radiokör för fascinerande tolkningar.
Ingenting tycks vara svårt för denna elitensemble på cirka 30 sångare, den dynamiska skalan är imponerande stor, balansen i alla lägen under kontroll och klangkvaliteten ypperlig, stundom nästan orkestral.