Sex sopraner i Sibeliusfinal
I kväll avgörs den internationella Jean Sibelius-sångtävlingen i Träskända. Sex sopraner har under den gångna veckan kämpat sig fram till finalen.
Semifinal 26-27.10. Järvenpää-huset, Träskända.
Tävlingen är öppen för sångare i Norden och Baltikum födda år 1976 eller senare, men ytterst få deltagare från grannländerna anmälde intresse. En av förhandsfavoriterna är trots det den svenska mezzosopranen Josefine Andersson, som har en fantastisk klang och framför allt en ytterst spontan och levande framtoning.
Bland alla 22 sångare som deltog var det lika ont om manliga sångare som "utlänningar" och ingen av männen fick plats i finalen. Den allmänna nivån var jämngod och vissa av sångarna var bekanta från andra tävlingar. Valet av idel sopraner till finalen kändes beklagligt men korrekt och odramatiskt. I enstaka fall blev det fråga om personliga preferenser, eftersom skillnaderna mellan några av de uteslutna och de få utvalda inte var så markanta (till exempel Ann-Marie Heino sjöng livskraftigt i semifinalen).
Nu eller aldrig
Bland finalisterna är Mia Heikkinen en duktig sopran med skön bärig, lyrisk klang. Hon har redan sjungit mindre roller vid Nationaloperan. Annami Hylkilä har i likhet med Heikkinen haft framgång i tävlingen i Villmanstrand. Hon gjorde speciellt väl ifrån sig i det moderna numret, Saariahos Rauha. Hon har en viss slavisk sensualitet i stämman och fraserar skickligt.
Terttu Iso-Oja har en stor operaröst med eventuell dragning åt det dramatiska. Hon sjöng Wolf med fin koncentration och bjöd på två varianter av Sibelius Säv, säv susa (Fröding). Det var förstås intressant, men sångerna kunde ha gjorts mera gripande.
Satu Kristiina Jaatinen är klart och tydligt en dramatisk sopran med imponerande klangbotten. I Wesendoncksångerna lät hon oss höra sin orgelpipa. Hon presterade även en snärtig Ständchen av Strauss, men kunde kanske satsa mer på tolkningens spontaneitet.
Hedvig Paulig har alltid imponerat med sin närvaro och röstvolym, som ibland har haft en störande kant. Nu tycks en förändring ha skett. Det som förr lät vasst, hade nu klangfull bärkraft och hon presterade även utsökta diminuendi. Tolkningarna var säkra och ibland sensuella men texten kunde bättras på.
Vissa av sångarna är långt över trettio och man får en känsla av att det gäller nu eller aldrig för dem. Frågan om hur nödvändigt det är med tävlingar kommer väl att debatteras i evighet, men en klar nytta är väl den återkoppling som det illustra domarkollegiet under Tom Krauses ledning förhoppningsvis kan ge sångarna - inte minst dem som inte fick plats i kvällens final.
Finalen avgörs i Järvenpäähuset i Träskända. Helsingfors stadsorkester medverkar under ledning av John Storgårds.