Recension: Den humana klarinetten
Musik av Eötvös, Nielsen & Sallinen. Christoffer Sundqvist, Kullervo Kojo, klarinett, Tommi Aalto, altviolin. Radions symfoniorkester under Hannu Lintu & Okko Kamu. (Alba)
RSO:s soloklarinettist Christoffer Sundqvist brukar inte utan orsak jämföras med Kari Kriikku. Liksom hos förebilden är den största trumfen en osedvanlig mångsidighet i kombination med en teknik som tillåter honom att göra i princip vad som helst med instrumentet.
Om man härtill lägger en osvikligt god smak oavsett estetik, en flexibel tonbildning som smidigt anpassar sig till stundens behov samt en förmåga att gestalta de mest komplicerade texturer med en förbluffande klarhet framträder bilden av den kompletta klarinettisten.
Egenskaper som Sundqvist får flitig användning för på nya skivan Levitation, ett nog så gångbart internationellt visitkort. Peter Eötvös ”titelstycke” från 2007 för två klarinetter, dragspel och stråkar representerar övertonsbaserad klangfärgsestetik i sin prydno, men musiken har en human grundton och ett sug i harmoniken som höjer den över åtskilliga sterila spektralprodukter.
Även Aulis Sallinens Konsert för klarinett, altviolin och kammarorkester (2007) kan karakteriseras som i högsta grad human musik såväl till tonfall och stilistisk approach som rent konkret så till vida att den idémässiga röda tråden är omsorgen om djuren, vilket resulterat i satstitlar som The Dolphin’s Lament, Les Jeux och Adagio del Toro.
Sveriges Kriikku
Carl Nielsen är en av 1900-talsmusikens stora humanister och hans klarinettkonsert den bästa efter Mozart. En jämförelse mellan Sundqvist och ”Sveriges Kriikku” Martin Fröst, som spelat in konserten med Osmo Vänskä och Lahtisorkestern, uppvisar inga större temperamentsskillnader. Bägge understryker uttrycksfullt musikens koleriskt kontrastfyllda karaktär, även om Albas robusta ljudbild inte kan mäta sig med det atmosfäriska BIS-soundet.
I Sallinen är det insiktsfulle hovdirigenten Okko Kamu som håller i taktpinnen, medan Hannu Lintu är pålitligheten själv i den övriga repertoaren.
Sallinenklarinetten sekonderas av Tommi Aaltos joviala altviolin medan Sundqvist i Eötvös får gott sällskap av sin företrädare Kullervo Kojo, som för övrigt själv i tiderna spelade in en alldeles utmärkt Nielsenkonsert.