Med 80-talet som bas
Se hit alla elbas-fans med förkärlek till 80-talsklanger - Marcus Miller har grävt upp sina gamla låtar.
Dreyfus Jazz
Basgitarrvirtuosen Marcus Miller återbesöker nu musiken han skrev för Miles Davis skiva Tutu (1986). Paketet Tutu Revisited innehåller två skivor livematerial, en konsertvideo samt Patrick Saveys dokumentär Thoughts On Miles.
Den begåvade unge Chris Scott från New Orleans är ”starring as Miles” på dessa skivor, men elbasgurun har en större roll. Han spelar även basklarinett, bland annat på en sockersöt In A Sentimental Mood.
På Miles Tutu-skiva fanns på tidstypiskt vis trummaskiner, syntar och samplers som kombinerades med trumpeten. Miles tittade som vanligt framåt och det var både fräscht och banbrytande då. Miller gör tvärtom. I filmen motiverar han sin nostalgitripp med att han aldrig fick spela låtarna live, eftersom han inte då längre var i Miles band.
Jazzen från 50-, 60- eller till och med 70-talet är kanske tidlös. Här spelar man gamla låtar och gör nya i mer eller mindre i samma stil. Men blir 80-talsjazzen någonsin tidlös, eller är det fråga om för starkt tidsstämplad musik? Och vad är 80-talsjazz? Förutom fler syntar och samplers, som under nästa decennium försvann, är det svårt att hitta något karakteristiskt för tiden.
Dokumentären, som är en intervju med Miller är mest gamla nyheter. Men Millers patentlösning för bassolon kommer fram: Miles bad honom att även spela ackordets grundtoner, eftersom ingen vanligen kompar under bassolot.