”Man ska inte nöja sig med skitjobb utan våga kräva mer ansvar. Det gäller att ta för sig om man vill nå någon vart.” Foto: Tor Wennström.

”Hoppas designåret ökar nationens självförtroende”

Den prisbelönta illustratören Janine Rewell, som premiärritat Hbl-logon i vår designserie, har i snabb takt klättrat på karriärstegen. – För att sticka ut i mängden gäller det att hålla fast vid sin egen stil och anpassa den till kunden.

Geometriskt, färggrant, simplifierat men samtidigt dekorativt, skandinaviska rena linjer med ett stänk av slavisk mystik. Så beskriver Janine Rewell själv sina skapelser. Hon har alltid varit intresserad av visuell design och började tidigt specialisera sig.

Efter Tölö gymnasiums bildkonstlinje fortsatte hon med grafisk design vid Konstindustriella högskolan och kompletterade sina studier i USA. Redan under studietiden började hon frilansa genom att illustrera för olika tidningar. I dag jobbar hon med allt från reklamkampanjer till frimärken.

– Jag har varit väldigt målmedveten genast från början och jobbade hela tiden vid sidan av studierna. När de andra studiekompisarna sommarjobbade på R-kiosken sållade jag bland design- och reklambyråer och skaffade erfarenhet i branschen.

– När jag blev färdig med studierna hade jag redan hunnit kartlägga arbetsmarknaden och visste bättre vad jag ville fördjupa mig i.
Att det finns ett överutbud av aktörer inom mediebranschen ser hon inte som något negativt.

– Konkurrensen gör att nivån stiger. Det finns hundratals illustratörer i Finland, men bara en liten procent som livnär sig på det.

Stort sug efter skandinaviskt
Den skandinaviska designen väcker mycket intresse utomlands just nu. Hälften av Janine Rewells kunder är utländska.

– Den skandinaviska designen utvecklas på ett eget spår. Det märks i kontraster. Först utomlands märkte jag hur ren den finländska designen är. När till exempel den amerikanska designen kännetecknas av stort och rikligt och är uppseendeväckande försöker man hos oss hitta mer okonventionella lösningar.

Trots sina unga år har Janine Rewell redan vunnit flera priser. För några år sedan vann hon brons i den internationellt mest prestigefyllda och omfattande reklamtävlingen, Cannes Lions. Amerikanska Print Magazine rankande henne som en av de 20 bästa nya, unga visuella artisterna år 2010.

På hemmaplan har hon flera gånger prisbelönats i tävlingen Vuoden huiput, i fjol med årets juniorpriset. Till kundkretsen hör företag som Nokia, Toyota, Finnair och Arla.

– Att få professionell erkänsla ökar självförtroendet och sporrar en att fortsätta på det spår man valt. Eftersom jag är ung hjälper det också att skapa ett förtroende bland kunderna, man behöver inte hävda sig lika mycket, priserna talar för sig.

– Många unga illustratörer förstår inte att det inte räcker att ha en originell stil, man måste också kunna förmedla en idé och kundens budskap. Jag har utvecklat min stil så att man lätt kan variera och anpassa den enligt behov.

Förutom talang krävs också goda sociala egenskaper, vilket Janine Rewell haft nytta av.

– Det finns de som mentalt är assistenter och de som mentalt är chefer. Den här konstellationen finns där genast från början. Man ska inte nöja sig med skitjobb utan våga kräva mer ansvar. Det gäller att ta för sig om man vill nå någon vart.

Janine Rewell jobbar fortfarande som frilans. Det är så hon vill ha det för att själv kunna bestämma över arbetstider och jobb. Hon representeras av Agent Pekka.
– Att ha en agent underlättar jobbet. Agenturen representerar landets bästa illustratörer, garanterar att jobbet blir gjort och att konstnärerna får ändamålsenlig lön.

Vad kommer designhuvudstadsåret konkret att betyda för Helsingfors?
– Jag hoppas att året ger ett lyft åt designkulturen och ökar nationens självförtroende.