SE STOR UT. Mikko Silvennoinens dröm är en jättelik neonskylt med Foxlogon synlig i centrala Helsingfors. Foto: Cata Portin.

Fox hämtar hem det nya

Tv-kanalen Fox Finland vill bli en konkurrent att räkna med. Programchef Mikko Silvennoinen är övertygad om att den finländska tv-marknaden kan växa. Det är hos de stora spelarna som tittarna finns att hämta, säger han.

Fox Finlands nytillträdda programchef Mikko Silvennoinen hinner knappt sitta ner. Efter att beskedet kom i mars om att den amerikanska mediejätten tar sig in på den finska marknaden har han haft en dryg månad på sig att inleda arbetet med kanalen. När vi träffas har program-teamet på cirka tio personer funnits i en vecka och nedräkningen till sändningsstart tickar. Tusen saker ska skötas och tiden är knapp. Trots att varumärket Fox är både stort, mäktigt och globalt måste allt ändå göras själv, menar Silvennoinen.
– Läget påminner om då jag jobbade på Jyrki (MTV3:s ungdomsprogram som sändes mellan 1995–2001, red.anm). Stämningen känns väldigt mycket uppstartsföretag. På större firmor kan man alltid skylla på någon annan om det strular till sig. Gör vi minsta fel här är det bara att se sig i spegeln.
Just nu jobbar bland annat tre spanjorer, en britt, en italienare samt en amerikan med att få den nya kanalidentiteten att fungera. Experter influgna för att styra upp image och teknik tills man hinner anställda inhemska förmågor.
– Ingen av dem har sett finsk tv tidigare. Efter några timmars tittande var utlåtandet att våra sändningar är långsamma men vackra. Fox Finland kommer att köra ett snabbare, mer internationellt sändningstempo. Vi hämtar hem det nya.

Varför tog du jobbet?
– Jag tycker om att ha händerna i jorden. Det är fantastiskt roligt att starta upp saker från noll. Min dröm är en jättelik neonskylt med Fox- logon synlig i centrala Helsingfors. Sen ska vårt minimala arbetsrum finnas bakom den. Vi ska se stora ut men är fortfarande små.

Fox har bevisligen ett rätt problematiskt rykte som en del av Rupert Murdochs omtvistade mediekoncern News Corporation. Hur ser du på det?
– News Corporation är världens största medieföretag så det är klart att däri ryms allt möjligt, precis som att en stor släkt rymmer många olika människotyper. Bara för att faster syndat behöver det inte betyda att kusinen från landet gör det. Dessutom har internationella Fox inga direkta krav på oss. Vi formar innehållet enligt den finska marknaden som vi känner bäst. Grundidén är ändå den samma överallt. Fox betyder fun, fun, fun. Vi vill verkligen bli älskade.

Liten men bred
Medan de flesta andra kanaler fokuserar på att locka mer avgränsade målgrupper riktar Fox Finland sig till alla mellan 20 och 40. Även barnprogram och sport är inplanerade.
– Vi tänker smått men brett, med betydligt yngre tilltal än MTV3 och fräsigare än Fyran som tidigare var utmanaren. Nu är också de stora.
Det är genom det Silvennoinen kallar ”smart kvalitet” som inte tidigare setts i kommersiell finsk tv som Fox ska konkurera. Konkreta exempel är dramaserier som Walking Dead och Criminal Minds samt naturdokumentärer från National Geographic. Storfavoriten i form av animationsserien Simpsons som produceras av Fox övertas däremot inte automatiskt då licensen för flera år framåt tillhör MTV3. Men Silvennoinen säger att han har tid att vänta.
– Vi kommer garanterat att växa. Även aktualiteter kan bli aktuella längre fram, vi vill kombinera underhållning med sakprogram.

Programkartan ritas om
Tillsvidare handlar utmaningen om att hålla folk på kanalen. Det görs enligt Silvennoinen genom att våga rita om sändningsstrategierna och se till att programmen inte alltid börjar på jämna klockslag. Målet är att Fox Finland inom två år ska ha fem procent av den kommersiella tittarandelen. Enligt Silvennoinen är det realistiskt.
– Nästan ingen av våra konkurrenter visar till exempel filmer med start klockan tio. Därför försöker vi ta oss fram där tittaren söker annat utbud än det redan tillgängliga.
Nyss hemkommen från tv-mässan i Cannes menar han att det finns många format som ännu är oprövade i Finland.
– Vi funderar mycket på hur vi kan införa en mer internationell stämning i rutan, till exempel genom att använda engelskans ”next” i stället för finskans ”seuraavaksi” som känns alldeles för långt. Språket begränsar på både gott och ont. Att finskan överlag känns krånglig är en av anledningarna till att Finland befunnit sig i medial skugga så länge. Tidigare har MTV3 och Sanomakoncernen varit de enda spelarna på den kommersiella marknaden. Där har Femman som också lanserats nyligen redan gjort ett bra jobb för att visa att marknaden kan växa. Det är hos de stora spelarna som tittarna finns att hämta.

Finns det alltså rum för ytterligare en tv-kanal i det finska medielandskapet?
– Jag får den frågan ofta. Det är lite som att undra om du vill smaka på ännu en lemonadsort. Är den god, finns det alltid plats. Det är till tittarnas fördel att konkurrens och alternativ existerar på tv-marknaden. Så utvecklas kvalitet.

Fox Finland inleder sina sändningar i dag på kanalplats tolv.