Som en gräddkaka. I sin debutfilm frossar Rosa Karo i färger, landskap och romantik. Foto: Cata Portin.

Rosa Karo älskar lyckliga slut

Söt som maräng. Så beskriver Rosa Karo sin debutfilm Nyckeln till Italien. Filmen hämtar mycket av sin inspiration från de flickböcker Rosa Karo slukade i tonåren.

En föräldralös flicka blir ensammare än någonsin när hennes fosterfar avlider. Det enda arv hon får av honom är en nyckel till ett hus i en outsägligt vacker del av Italien. Flickan, Caballo, flyttar in i huset och blir vän med byborna, bland dem tre förtjusande systrar, en dövstum yngling och en äldre herre.

Sakta uppenbaras sanningen om hennes förflutna och när filmen tar slut är alla lyckliga.

– Jag tror att alla älskar lyckliga slut. Men det betyder inte att jag inte skulle uppskatta dem som gör mörkare filmer, säger regissören och manusförfattaren Rosa Karo.

Sin egen film beskriver Karo som flickaktig, naiv och snäll. Däremot vägrar hon att känna sig udda i ett filmland som präglats av dystra filmer med fåordiga män.

– En del kommer säkert att skruva på sig i biosalongen och tycka att min film är konstig. Medan andra kommer att gilla den.

– Men ensam – nej. Klaus Härö och jag var kurskamrater och jag tycker att vi delvis behandlar samma ämnen även om formspråket är annorlunda.
 

Med vänner i Italien
Nyckeln till Italien föddes som ett projekt med en utvidgad familj. Utgångspunkten var att göra en icke-kommersiell film om vänskap utan inslag av thriller eller action. Vänner och familjemedlemmar av 26 olika nationaliteter deltog i projektet.

Att inspelningen förlades till just Italien beror på att många av de inblandade tillbringar åtminstone somrarna där. Men själva historien hade kunnat utspelas var som helst, säger Rosa Karo.

Italiens hänförande landskap utgör naturligtvis en vacker fond. Dessutom planerade Rosa Karo dräkterna till filmen och har slösat med vackra material i glada färger och med mycket mönster.

Nyckeln till Italien är en romantisk film men den handlar också om att känna sig ensam och oönskad, om att sakna sina föräldrar och om att söka sanningen om sina rötter. Det här är teman som går igen i många flickböcker, bland annat de som handlar om Anne på Grönkulla och Emily, författade av Lucy M. Montgomery.

– Jag älskar flickboksgenren. Den erbjuder en värld där läsaren känner sig trygg trots små inslag av dramatik, säger Karo.

– Lustigt nog vann Nyckeln till Italien första pris på filmfestivalen i Prins Edwards Island i Kanada, det vill säga där Montgomery skrev sina klassiker.

Nyckeln till Italien har i själva verket redan hunnit bli en festivalhit, belönad med ett tiotal pris på festivaler i USA och Kanada. Den har utsetts till bästa film på festivalerna Feel Good i Los Angeles, Route 66 i Springfields, Illinois samt på filmfesten i Temecula Valley i Kalifornien.

– I USA är filmer som utspelar sig i Italien fortfarande ett hett kort, kommenterar Karo nyktert.

Rosa Karo har både skrivit manus till och regisserat filmen. Som producenter fungerade henne pappa, journalisten Seppo Toivonen och hennes man, kompositören Tuomas Kantelinen. Budgeten på en miljon euro har producenterna till största del skrapat ihop på annat håll än från Finlands filmstiftelse. Rosa Karo har tillsvidare inte fått någon lön för sitt jobb.

– Filmen blev nästan ett idealistiskt hobbyprojekt. De ekonomiska ramarna är alltid jobbiga när man gör film men för nästa film behövs mera pengar.

På gång härnäst är två filmprojekt, ett billigare och ett dyrare. Rosa Karo tippar att hon börjar med det billigare alternativet.

Nyckeln till Italien har finländsk biopremiär 16 december.