Erfaren. Mikael Wahlforss kan filmbranschen på sina fem fingrar. Foto: Cata Portin.

Hans animationer är fartfyllda med flit

Filmproducenten Mikael Wahlforss är aktuell med ett av Finlands dyraste animationsprojekt för barn. Nu talar han om åldersgränser, action och varför finsk film borde satsa mer på internationell finansiering.

Den finlandsvenske filmaren Mikael Wahlforss kan filmbranschen på sina fem fingrar. För mer än fyrtio år sedan startade han arbetsgruppen Epidem som även kom att bli namnet på hans produktionsbolag. Sedan dess har han hunnit göra mängder av dokumentärfilmer med samhällsvinkling bland annat i Latinamerika och Afrika. Också fiktion för både film, teater, radio och tv har det blivit. Uppvuxen med en mamma som ledde en turnerande dansskola insåg han redan som liten att man är tvungen att göra det mesta själv om man vill få något gjort. Det var oftast Mikael som bar grammofonen då mamma jobbade.

Efter att ha utexaminerats från Ateneums filmskola 1970 gick de egna filmprojekten nästan på räls. Då var de ekonomiska realiteterna enklare än i dag. FST5 fungerade gärna som mecenat, och med tiden kom även Centralen för audiovisuell kultur och Finlands filmstiftelse att höra till dem som gärna stödde Wahlforss och hans kolleger, där­ibland John Webster, Antonia Ringbom och Camilla Mickwitz.

– Så höll vi på ända fram till 1990-talet då jag kände att jag för det mesta samlade ihop pengar till andras projekt. Innehållsmässigt har det oftast varit uppåt, ekonomiskt mer nedåt och så är det fortfarande.

Fartfylld tomtepatrull

Tillsammans med hustrun Jaana bestämde Mikael Wahlforss sig för att helt gå in för animationsfilm, nu med fokus på en större helhet som kom att bli dels den premiäraktuella animerade 3D-långfilmen Den magiska kristallen, dels den 26-delade tv-serien Red Caps som just nu rullar på FST5 och Fyran. Bägge innehåller samma huvudfigurer i form av en tomtepatrull från Lappland som, utrustad med märkvärdiga tekniska mojänger, reser världen runt på jakt efter jultomtens bortappade magiska kristall. Till helheten hör även en spelvärld och böcker av Andrew Bernhardt.

– Vi funderade noga vilka ämnen vi ville ta upp och bestämde att minst tjugo av tv-seriens avsnitt skulle ha en klar sensmoral. Konkret framkommer det via historier om barn runt om i världen som tomtepatrullen hjälper. Det är bra att påverka attityder redan när barn är små. Något som även bidrog till att Unicef valt att ge serien en så kallad kvalitetsstämpel, men inte i form av pengar.

Hur tänker du som barnfilmsproducent kring åldersgränser?

– Det är ett faktum att de flesta barn är uppvuxna med fartfyllda klipp i form av både spel och film. De är snabbare med att uppfatta bilder. Själv ser jag inte att ett snabbt tempo skulle hindra långsammare berättelser från att bli populära. Just vår tv-serie är rekommenderad för barn mellan 5 och 8 år, långfilmen för något äldre, 5–10 år, eftersom den är mer fartfylld än tv-serien.

Enligt Wahlforss är actioninslag inte en oviktig komponent i barnfilm.

– Vi har gjort både filmen och tv-serien fartfylld med flit. Ändå förekommer ingen död och inga bloddroppar. Däremot finns olika typer av ”vapen”, till exempel tvättmaskiner eller gökur som blir raketer. Allt sker med humor och lösningarna kommer via huvudpersonernas egen fiffighet. Därför är det också meningen att jultomtens fumligt elaka tvillingbror Basil ska vara en typisk skurkklyscha. Även sådana inslag uppskattas. Det vore meningslöst att göra moraliskt högtstående innehåll om ingen tittade.

Koncepttanken trendig

Att jobba fram helhetskonceptet är enligt Wahlforss en tydlig trend inom filmbranschen just nu.

– Barn tycker om helheter. Själv läste jag alla böckerna i Fem-serien och Biggles. Mumin är ett annat exempel. För oss producenter är det viktigt att människor känner till innehållet då utbudet i dag är ofantligt. Här gäller marknadslogiken, hela koncept gör att kunderna lättare återvänder till figurerna.

Den magiska kristallen är ett av de mest kostsamma animationsprojekt som gjorts i Finland. Varför är animationsfilm så dyr?

– För att det är frågan om en så stor process. Närmare sjuttio personer har jobbat heltid med filmen i över två år. 3D-tekniken kräver dessutom att man bygger upp modeller av scenerna som sedan printas ut i två versioner för båda ögonen. I det sista skedet tog vi in en amerikansk manusförfattare för att titta på berättelsen ytterligare en gång. I ett så här stort projekt vill man vara på den säkra sidan, se till att pengarna används rätt.

Bland annat tack vare tv-spelet Angry Birds, som så småningom också ska bli långfilm, säger Wahlforss att finansieringssidan öppnats i Finland.

Men svårigheterna är fortfarande uppenbara då språkområdet är litet.

– Animationer är lättare att nå ut med internationellt eftersom de går att dubba. Vi i vår tur vill göra projekt med ett meningsfullt innehåll. Jag ser ingen motsättning i att nå internationella marknader och samtidigt ha goda intentioner. Animationer i den här storleksklassen går inte att göra utan internationellt stöd.

Den magiska kristallen har biopremiär i morgon fredag. Tv-serien Red Caps visas som bäst både på FST5 och Fyran.