Letar. nytt manus. Helst skule Pernilla August regissera Sofi Oksanens Puhdistus men de rättigheterna är redan reserverade.

Pernilla August kikar på rädslan

Hur ska jag som är så konflikträdd kunna leda ett filmteam? tänkte Pernilla August inför uppdraget att regissera Svinalängorna. Oron var obefogad. Svinalängorna gjorde succé och framgången fortsätter.

Sju år gammal var Pernilla August när hon vettskrämd försökte göra sig osynlig i hemmet på Söder i Stockholm. Grannen Berra, som var svårt psykiskt sjuk, hade fått ett av sina vansinnesutbrott och försökte slå in dörren till tvårummaren där Pernilla och hennes mamma bodde.
Galenskap och alkoholism är närbesläktade och när Pernilla August skulle regissera Svinalängorna hade hon nytta av att minnas skräcken från barndomen. I filmen konfronteras den vuxna Leena med minnen från en uppväxt med supande, lynniga och våldsamma föräldrar.
– Jag ville göra en film om en kvinna som kikar in genom en dörr och ser sig själv som ett barn som härbärgerar sin rädsla och som lever i ett akut tillstånd av att något hemskt kan hända, säger Pernilla August.Svinalängorna är Sveriges kandidat till Nordiska rådets filmpris, och av den anledningen kom August på hastigt besök till Helsingfors.
Pernilla August var bara 21 år när Ingmar Bergman handplockade henne till rollen som barnflickan Maj i Fanny och Alexander. De jobbade ihop i mer än 20 år men i motsats till många andra av Bergmans favoriter var August aldrig Ingmar Bergmans hustru eller älskarinna.
– Vi hade ingen privat relation och jag har aldrig varit på Fårö.
Ingmar Bergman var en lärofader och Pernilla August har bara goda ord att säga om honom.
– Bergman hade en otrolig karisma, han kunde läsa ens tankar och det var härligt att vara omsluten i hans värld.
Var du någonsin rädd för att bli utesluten ur den världen?
– Nej, inte jag. Men han hade sin svarta bok där han antecknade sådant han var missnöjd med. Och jag vet inte vad som hade hänt om jag någon gång hade tackat nej till hans anbud.
Ändå säger August att hon som regissör är Ingmar Bergmans motsats. Han visste exakt var skådespelarna skulle stå, vad de skulle säga och hur de skulle reagera. Pernilla August lät sina skådespelare improvisera fram de våldsamma scenerna i Svinalängorna.
Bordellmamma på film
Samarbetet med Ingmar Bergman pågick framför allt på teatern men i dag satsar Pernilla August på film.
– Teater kräver så mycket tid. Man repeterar en roll på dagen och står på scen i en annan roll på kvällen. Jag gjorde det under flera år när mina döttrar var små och gick i väggen till slut.
På gång just nu är Mikael Marcimains film Call Girl. Filmen bygger på 1970-talets svenska bordellskandal då justitieminister Lennart Geijer visade sig ha haft relationer med prostituerade. Pernilla August spelar bordellmamman Dagmar Glans och beskriver henne som fruktansvärd och manipulerande.
Svinalängorna är Pernilla Augusts första långfilm. Oron att debutera som regissör kombinerades med rädslan för att vara chef.
– Sedan insåg jag att jag är bra på att laga mat, bjuda hem folk och se till att alla trivs. Att leda ett filmteam är inte mycket svårare än det.
Nu är Svinalängorna både Sveriges Oscarskandidat och nominerad till Nordiska rådets filmpris. Pernilla August som skulle fundera på nästa regiuppdrag fick ändrade planer.
– Jag tänkte sitta på landet och läsa manus. Nu får jag väl göra PR i stället.