Skivbolagsboss. Nick Triani startade ett litet skivbolag för band han känner passionerat för. – Unga band i dag kan göra väldigt mycket själva. Jag står för tryckkostnaderna, säger han. Foto: Leif Weckström

Nick Triani satsar på kvalitet

Trots att den digitala revolutionen ändrat hela musiklandskapet slutar folk inte leta efter bra musik. – Också i framtiden kommer innehållet att vara det viktigaste, säger Nick Triani.

 Har man sysslat med indierock i Helsingfors under de senaste tio åren har man garanterat stött på Nick Triani. Han är britten som aldrig upphör att bli entusiastisk för nya finska band i alternativfåran. På torsdagar kan man höra honom spela nyupptäckt indiepop i programmet 8 1/2 på Radio Helsinki. Triani har gjort showen i elva år nu, sedan kanalen grundades.
– Jag skulle gärna spela mera finsk musik, det finns så mycket som är bra, men jag har som princip att inte spela musik som jag själv är inblandad i. Och jag är inblandad i ganska mycket av det jag gillar, säger han.
Och mera blir det nu, när Nick Triani grundat ett eget skivbolag, Soliti. Att han plötsligt befinner sig i rollen som skivbolagsboss ger en bra bild av vad som hänt i branschen under de senaste tio åren. Triani jobbade på den finska etiketten Johanna Kustannus, där han letade efter intressanta inhemska band. I fjol fick han sparken när Johanna köptes upp av storbolaget Universal. Både Nick och de band han hade sajnat stod på bar backe.
– Jag fick ett avgångsvederlag på ett år. När de pengarna tar slut vet jag inte riktigt hur jag ska försörja mig, säger han.


Vad var det som hände på Johanna Kustannus?
– Jag tror att ägarna kände att det var rätt tillfälle att dra sig ur. Det var en chock för alla anställda, ingen anade nånting. Allra minst banden. De band jag jobbade med var inga tio-i-topp-artister, med undantag för Regina. Universal köpte inte Johanna för de bandens skull.
Men situationen på de stora bolagen är inte så katastrofal som man ibland målar upp den, menar Triani. Enligt honom tjänar de stora fortfarande pengar, men vinstmarginalerna har krympt.
– Eftersom marknaden är så osäker så tror jag att många stora skivbolag kommer att koncentrera sig på att jobba med redan etablerade artister nu. Men det är svårt att sia om de här sakerna. Om 20 år sitter vi kanske med ett chip i hjärnan som spelar musik.

 

Jag känner nog att ”the cat is out of the bag”, det går inte att backa.


Katten ur påsen
På sitt nya bolag tänker Nick Triani koncentrera sig på att jobba med musik som han själv gillar. Till artiststallet hör unga band som Cats on fire, Big Wave Riders, Astrid Swan, Black Twig.
– Banden spelar själva in sina skivor. Jag står för distribution och tryckkostnader. Vi delar 50–50 på en eventuell vinst. Men banden äger sina egna skivor. Så som musikbranschen fungerar i dag tror jag att det är smart för band att äga sin egen musik, säger Triani.
Unga band i dag ställs alltid förr eller senare inför frågan om försörjning. Även om man får omnämnanden på tusen internationella mp3-bloggar så är det ingenting man betalar hyran med.
– Jag startade mitt första band som 13-åring i en förort utanför London och kunde i princip leva på förskott från skivbolag från att jag var 16 år gammal. Men det var på den tiden. I Finland finns det rätt okej stipendiesystem, men pengarna fördelas fortfarande ojämnt. Popmusik har inte samma trovärdighet som klassisk musik. Sjunger man på engelska i Finland borde man egentligen sticka till Tyskland, England eller Sverige, säger Triani.
I andra avseenden har musikklimatet blivit mycket hälsosammare på senare år.
– I dag kan unga människor spela in skivor själva, och de kan låta hur bra som helst. Man är inte alls lika beroende av hela maskineriet. Många unga band är också otroligt bra på att marknadsföra sig själva genom olika kanaler på nätet. När jag flyttade till Finland var alla bands stora dröm att vara med i tidningen Rumba. I dag rycker folk på axlarna åt Rumba, det har blivit en branschtidning. För de band som ligger på Soliti är det viktigare att få omnämnanden på utländska bloggar, säger Triani.


Har du sett några intressanta experiment när det gäller nya skivbolagsmodeller?
– Jag känner nog att ”the cat is out of the bag”, det går inte att backa. Publiken räknar i dag med att musik är väldigt billig eller gratis. Vissa band fajtas för att de inte ska hamna på Spotify, andra band ser till att deras musik ligger där. Men jag tror att Spotify kommer att gå i konkurs inom det här året. Modellen kan helt enkelt inte fungera. Spotify betalar enorma summor till skivbolag över hela världen för att få tillgång till deras musik. Men endast tio procent av Spotifys användare är betalande kunder, säger Triani.
Själv hoppas han hitta en investerare för Soliti. Trycket är stort.
– Under den första veckan som skivbolaget existerade fick jag in femtio hela album, och en del var förbannat bra musik. Det finns många intressanta finska band där ute. På sikt behöver jag någon som investerar i bolaget om jag ska kunna jobba med det på heltid, säger han.