Den turkiske konstnären Ahmet Ögüt (t.h.) delar ut böcker som någon gång varit förbjudna. Brandmannen Jaakko Väätänen (mitten) producerade snabbt Kommunistiska manifestet till Minna Henriksson och dottern Rosa. Foto: Cata Portin

Brandmän trycker förbjudna böcker

Fjorton verk som någon gång varit förbjudna eller blivit censurerade någonstans trycks, eller snarare printas, och delas ut till publiken enligt önskemål.

Utanför Berghälls bibliotek står en brandbil parkerad. Fyra brandmän, en boktryckare och den turkiska konstnären Ahmet Ögüt (f. 1981) är sysselsatta med att behandla beställningar från ett tjugotal personer.

Det brinner inte, tvärtom. Konstprojektet Fahrenheit 451 – Reprinted utgår från Ray Bradburys bok, en dystopi om ett samhälle där böcker är förbjudna och brandmän bränner de som påträffas.

Ahmet Ögüt vänder på processen. Fjorton verk som någon gång varit förbjudna eller blivit censurerade någonstans trycks, eller snarare printas, och delas ut till publiken enligt önskemål. Böckerna är i finsk översättning – eller skrivna på finska. De tre finländska böckerna i urvalet är Aleksis Kivis Sju Bröder, som trycktes i Sovjet, Minna Canths Arbetarens hustru och Juhani Ahos Fredseremiten, som ansågs alltför pacifistisk – därför avlägsnades sex sidor ur verket.

Ögüt har valt verk som förbjudits av märkliga anledningar. Till exempel gillades inte titeln Black BeautyAnne Sewells roman från 1877 i 1950-talets Sydafrika – trots att det var namnet på en häst. I Kina hade man problem med att djuren i Alice i Underlandet var likvärda människor och kunde prata.

– En av de mest absurda motiveringarna gäller Bill Martin Jr:s barnbok som ansågs suspekt eftersom en annan författare med samma namn publicerat en bok om etisk marxism. 

Bilderboken Brown Bear, Brown Bear, What Do You See? innehåller dessutom en rad om en röd fågel, och behövde därför avlägsnas från undervisningsmaterialet i Texas.

Speciellt populära är Alice i Underlandet och Eugen Zamjatins Vi (1921), en dystopi som ses som en förebild för Fahrenheit 451, Orwells 1984 och Huxleys Du sköna nya värld. Romanen förbjöds genast den utkom i Sovjetunionen.

Konstnären Minna Henriksson valde Kommunistiska manifestet till sin dotter Rosa.

– Den är fortfarande mycket aktuell, och Marx är en bra författare.

Fahrenheit 451 – Reprinted är en del av Chimney, Checkpoint Helsinkis första projekt, som presenterar nya verk av tre konstnärer.

Ögüt kan tänka sig att genomföra projektet också i andra länder, men tycker inte att det har någon betydelse om det råder ett öppet eller restriktivt förhållningssätt till kultur i samhället i fråga.

– Det är inte det som är den viktiga delen av projektet. Det är lättare att se efteråt hur absurda strikta restriktioner framstår.

Att fyra brandmän från Esbo deltar i ett konstprojekt beror på att Markus Kåhre från Checkpoint Helsinki spelar fotboll med brandmannen Jaakko Väätänen.

– En dag frågade Kåhre var man kan låna en brandbil. Jag och några andra brandmän beslöt att vi vill göra något för konsten. Vi gör det här på fritiden.

Alla bär brandmanshjälmar, men kläderna påminner mer om dräkterna i François Truffauts filmatisering av boken än något som kan användas vid släckning av bränder.

– Min mamma designade dräkterna, säger Ögüt.

Ett annat evenemang i Chimney-projektet är den svenske konstnären Klas Erikssons Forza Rosa Fluff, en kollektiv happening på Glaspalatsskvären på lördag kväll. Eriksson jobbar ofta med teman som makt och att ta det offentliga utrymmet i besittning, men vill inte specifiera på förhand vad som händer under den halvtimme som evenemanget pågår.

Den tredje konstnären som valdes till Chimney är Bita Razavi, född i Iran och bosatt i Helsingfors. Hon ska intervjua Ögüts och Erikssons föräldrar om hur de förhåller sig till sina barns konstnärskap. Verket Critique from Our Parents kommer att visas senare i höst.

Chimney

• På Glaspalatsskvären finns en container där man kan träffa konstnärer och kuratorer från Checkpoint Helsinki dagligen klockan 11–20. Vid olika tidpunkter diskuteras ämnen som yttrandefrihet och visioner för konstmuseer.
• På Kiasma ordnas också ett internationellt seminarium 29–30.8.
• Fahrenheit 451 – Reprinted dyker upp på olika ställen i staden på onsdag, fredag och söndag. Se checkpointhelsinki.fi
• Klas Erikssons Forza Rosa Fluff tar plats på Glaspalatsskvären klockan 19 på lördag.
• Bita Razavi berättar om sitt verk Critique from Our Parents i containern på fredag.
• Projektet pågår till den 1 september.