Gustav Adolfs staty är prydd med flaggfjärilar. Foto: Sari Gustafsson/Lehtikuva.

Malmö välkomnar schlagerturisten

Eurovision Song Contest pågår som bäst i Malmö. Malin Slotte besökte staden för att följa med förberedelserna inför festen.

Den 9 maj 1992 riktades Europas blickar mot Malmö då 23 länder tävlade om segern i Eurovision Song Contest i stadens ishall. 21 år senare, den 14–18 maj, är det åter dags för Sveriges tredje största stad att vara Eurovisionsvärd. Då gör 39 länder upp om segern på Malmöarenan. Omkring 100 000 personer väntas besöka staden med anledning av evenemanget. I den siffran ingår 1 260 delegater och drygt 2 000 journalister. Malmös 4 000 hotellrum har varit fullbokade eftersom organisationen alltid bokar upp hotellen för att kunna garantera artistdelegationerna övernattning.

– Vi befarar förstås att många ska bo i Köpenhamn, men det kommer att frigöras hotellrum i Malmö under våren efter att arrangörerna sett till att artisterna och journalisterna fått rum, lovar Eva Eilstrup på Malmö Turism.

Hittar man ändå inte lämpligt boende i Malmö ligger grannstäderna på behändigt avstånd. Inom en timme tar man sig med tåg till Köpenhamn – och Lund och Helsingborg ligger båda på mindre än en timmes tågresa från Malmö. En orsak till att SVT valde Malmö som plats för evenemanget är just de korta avstånden. Att ta tåg mellan arenan och hotellen i centrum tar bara några minuter, och dessutom ligger både Malmös och Köpenhamns flygplatser nära.

Minsta staden på 20 år

Malmö är den minsta värdstaden sedan 1993 då tävlingen hölls i irländska Millstreet. Malmöarenan är också den minsta anläggning som inhyst tävlingen på fyra år, men SVT har erfarenhet av att arrangera deltävlingar i Melodifestivalen här. I år vill man krympa tävlingen och komma bort från de senaste årens stora LED-skärmar där avståndet mellan artisterna och publiken var långt, och i stället försöka åstadkomma en intimare upplevelse med fokus på berättandet och känslorna. Avsikten är att både tittarna och publiken i salen ska komma närmare artisterna på scenen. Detta är också tanken bakom att låta vykorten som introducerar bidragen presentera artisterna, i stället för att som varit brukligt ogenerat göra reklam för värdlandet.

Malmöarenan invigdes 2008 och ligger i stadens största utbyggnadsområde Hyllievång. Målet är att det ska bli Öresundsregionens klimatsmartaste stadsdel, och när det är klart kommer det att finnas 9 000 bostäder och lika många kontor och affärer här.

– Det är väldigt speciellt att få visa upp det här området för Europa, säger Linda Leeman, ansvarig för musik- och kulturevenemang på Malmö Arena.

Presscentret ligger i Malmömässan alldeles bredvid arenan, och de båda byggnaderna kommer att förenas med en nybyggd tunnel. I presscentret ska artistlogerna inhysas, och SVT kommer att ha en studio där och sända program därifrån under Eurovisionsveckan. I vinkel med arenan ligger Nordens största köpcentrum Emporia som slog upp dörrarna i oktober. Hundra meter bort finns Hyllie station där tågen på sex minuter tar en in till Malmö central, och på tolv minuter till Kastrups flygplats.

Alla ska inkluderas

Den direktsända finalen är utsåld, men till de andra föreställningarna fås fortfarande biljetter. Förutom till semifinalerna finns biljetter till genrepen. Det finns omkring 10 000 platser per föreställning, och biljettpriserna varierar från 90 kronor till paketlösningar på 4 000 kronor.

– De billigaste biljetterna är till repetitioner då man sitter bakom scenen och följer med det som händer på en skärm. På det här sättet vill vi ge alla, även studerande, möjlighet att känna sig inkluderade i eurovisionsidén, säger SVT:s Anna-Maria Havskogen som är ansvarig för presscentret under Eurovisionen.

För dem som inte har biljett ordnas storbildsvisningar på olika platser i staden, bland annat i Folkets park i stadsdelen Möllevången.

– Malmö är inte en så stor stad, vilket innebär att det är lätt att inkludera hela staden i evenemanget, säger Havskogen.

Eurovisionsprojektet inleddes på femtiotalet för att efter kriget skapa en samhörighet mellan länderna i Europa genom ett tv-sänt underhållningsprogram som skulle visas samtidigt i alla länder. Den grundtanken vill arrangörerna nu återgå till. Därför kommer temat både i tv-sändningarna och i programmet på stan att vara allas lika värde och förståelse mellan kulturer.

Malmö är en mångkulturell stad med Sveriges yngsta befolkning. Fyrtio procent av stadens 300 000 invånare är födda i utlandet, och över hälften av befolkningen är under 35 år. Att det bor 174 olika nationaliteter och talas 150 språk i staden passar väl in i det kulturöverbryggande temat. Möllevångstorget, där det är torgkommers dagtid och ett livligt nattliv nattetid, påstås vara den plats i världen som har flest nationaliteter på en liten yta.

Hela staden ett green room

Malmö har sedan länge profilerat sig som en ekologisk stad som satsar på återvinning och hållbara energiformer. Det här kommer också att prägla Eurovisionsarrangemangen.

– Vi försöker få till stånd ett så grönt evenemang som möjligt. Vi kommer till exempel inte att ha något flaskvatten i presscentret. Malmös kranvatten är utmärkt! I stället kommer det att finnas stora vattenbarer med kranvatten och en hel del annat grönt tänk, lovar Havskogen.

Ambitionen är att bli den första gröna och miljövänliga eurovisionsstaden, att bli ett "hela Europas green room". Gästerna kommer att uppmuntras att åka kollektivt, äta vegetariskt och dricka kranvatten. På många platser kommer det att finnas möjligheter att sortera avfall och fylla på vattenflaskor.

Hela staden kommer att pyntas med blommor, också på oväntade ställen, lovar Ditte Nielsen på Sommarscen Malmö. En annan satsning är på ekologisk gatumat.

– Vi har tagig fram fem eurovisionssmaker, för att det är lite roligt, annorlunda och nytt. Smakerna är lakrits för att Sverige är det land där det äts mest lakrits, fläder som står för svensk sommar, rabarber som står för det pigga och nyfikna, äppelmynta som är ett ogräs och står för det hållbara och chili för det multikulturella, förklarar Nielsen.

Överraskningar på stan

Festplatser öppna för allmänheten kommer att finnas på flera ställen i staden. Förutom på gator och torg ska Eurovisionstemat synas i butiker, på hotell och restauranger.

– Vår ambition är att bjuda på det bästa av Malmös musik- och schlagerliv. Det kommer att vara mycket program för och med barn. Vi planerar till exempel en baltisk show, där även Finland ingår, med det bästa från våra östra grannar. Vår strävan är att skapa en känsla av det oväntade genom att bjuda på scenframträdanden på överraskande platser; operakonserter längs med vattnet, dansare som klättrar på linor längs byggnader, körer som plötsligt brister ut i sång och koreografier i trappor, beskriver Nielsen planerna för det program som ska fylla stadens scener, parker och gator under Eurovisionsveckan.

Gustav Adolfs torg blir stället för sponsorbyn Eurovillage där ländernas artister brukar uppträda live med sina bidrag.

Slagthuset i Nyhamnen nära centralstationen är platsen för Euroclub, den årliga mötesplatsen för artister, journalister och ackrediterade fans. I komplexet finns även nattklubben Club Euphoria som är öppen för allmänheten.

– Nytt för i år är tanken att de ackrediterade gästerna på Euroclub ska kunna röra sig över till Club Euphoria och blanda sig med gästerna där, förklarar SVT:s Anna-Maria Havskogen.

Folkfest i folkparken

Moriska paviljongen i Folkets park blir årets Euro Fan Café, en mötesplats för allmänheten med fester och evenemang. I parken arrangerar dessutom gayklubben Wonk eurovisionsfester på danspalatset Amiralen, och här har också fjolårsvinnaren Loreen valt att uppträda under finalkvällen.

Loreen är mycket ideologiskt engagerad, och valet av ställe att uppträde på under finalkvällen kan ses som ett ställningstagande från hennes sida, kommenterar Mårthen Gunnarsson, eventchef på Folkets park.

Också svenska kyrkan deltar i schlageryran. Sankt Johannes kyrka, där för övrigt ståuppkomikern Magnus Betnér roastade Gud för fullsatt hus i november, kommer att hålla schlagergudstjänster. Enligt kyrkoherden Jonas Persson är Carolas Fångad av en stormvind och Evighet samt Tommy Körbergs Stad i ljus tänkbara låtar i gudstjänsten. Och varför inte också Lotta Engbergs Fyra bugg och en Coca Cola.

– De populära schlagerlåtarna handlar om djupet i oss som människor, även om det uttrycks i klichéer. Sångerna kan handla om förlorad kärlek eller vänskap, men också om glädje och det goda i livet. I vissa fall om att vara så lycklig att man inte kan stå still, och på det sättet handlar de här låtarna också om Gud. Vår ambition är att komma med ett seriöst perspektiv på den här kulturen, för även om kyrkan är en seriös plats innebär det seriösa inte bara sorg och tristess. Glädje kan också vara seriöst, resonerar Persson.

Tanken är att temat också ska synas i utsmyckningen av kyrkosalen.

– Kanske i form av stora färgglada ballonger och en rökmaskin, funderar han.